Kuvitus Edgar Allan Poen novelliin Kurimus, joka inspiroi pyörretutkijoita.

Jättipyörteet sulkeutuvat itseensä kuin ulkoavaruuden esikuvat.

Valtamerten jättimäiset, halkaisijaltaan yli 150 kilometrin vesipyörteet käyttäytyvät matemaattisesti samalla tavoin kuin avaruuden mustat aukot, osoittaa tutkijakaksikko Journal of Fluid Mechanics -lehdessä.

Pitkin meriä vaeltavat jättipyörteet vaikuttavat osaltaan myös ilmastoon. Niiden määrä on lisääntynyt eteläisellä Atlantilla, mistä ne kuljettavat sisällään lämmintä ja suolaista vettä pohjoiseen.

Nyt sveitsiläisen teknillisen yliopiston ETH:n George Haller ja Miamin yliopiston Francisco Beron-Vera ovat kehittäneet matemaattisen tekniikan osoittaa jättiläispyörteiden rajat. Näihin asti ympäri kieppuvan vesimassan täsmällistä kokoa ei ole pystytty määrittämään.

Avaruuden mustilla aukoilla on niin suuri massa, että ne vetävät sisäänsä kaiken, mikä tulee riittävän lähelle. Mikään ei pääse niistä karkaamaan ulos. Kuitenkin tietyllä ratkaisevalla etäisyydellä olevat valonsäteet eivät enää uppoa mustaan aukkoon vaan jäävät aukon ympärille ja muodostavat niin sanotun fotonikehän.

Haller ja Beron-Vera löysivät vastaavanlaisen vallin meripyörteistä. Tässä vyöhykkeessä vesi liikkuu ympäri renkaana samalla tavoin kuin valo mustan aukon fotonikehässä. Reunus myös pitelee vesimassat kurimuksen sisällä, ja sen avulla tutkijoiden on nyt mahdollista tunnistaa pyörteet.

Mustaa aukkoa muistuttavat pyörteet ovat itsenäisiä vesisaarekkeita, jotka toimivat valtavina kuljetuslaitteina. Niiden mukana paikasta toiseen siirtyy vettä, joka lämpötilaltaan ja suolapitoisuudeltaan eroaa pyörteen ulkopuolisesta vedestä. Samalla pyörre kuljettaa sisälleen jääneen planktonin, saasteöljyn tai muovijätteen.

Tutkijat löysivät mustan aukon kaltaisen ilmiön Agulhasin renkaista eli joukosta pyörteitä, jotka saavat säännöllisesti alkunsa Afrikan eteläkärjestä etelään sijaitsevalta valtamerialueelta ja kulkeutuvat kaakkoon. Niiden menoa voi katsoa tältä videolta:

Miamin yliopiston valtameritutkija Josefina Olascoaga löysi samanlaisen Meksikon lahdelta:

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.