Kuussa, Marsissa ja Venuksessa on kraattereita, joista tutkijat ovat päätelleet, että aurinkokunnan sisäosat ovat joutuneet hurjaan meteoriittipommitukseen kolme, neljä miljardia vuotta sitten. Myös Maasta on nyt ensimmäistä kertaa löytynyt suoria viitteitä tältä aikakaudelta sattuneesta törmäyksestä, joka on samalla planeettamme vanhin tunnettu osuma, kertoo Louisianan yliopiston tiedote.

Louisianan yliopiston tutkija Gary Byerly työtovereineen löysi Australiasta ja Etelä-Afrikasta 3,5 miljardia vuotta vanhoja kerrostumia, jotka sisältävät meteoriittien törmäyksissä syntyviä pieniä, pallomaisia kiteitä. Tutkijat arvelevat, että kiteet syntyivät ja lensivät ympäriinsä, kun noin 20 kilometrin kokoinen asteroidi mäiskähti Maahan. Varsinainen törmäyspaikka on kuitenkin vielä kateissa. Murikka mäjähti todennäköisesti veteen, sillä suurin osa planeetasta oli tuolloin veden peitossa.