Kuvapörssi

Nuoruudenlähde on lähellä, jos tavallinen solu opitaan palauttamaan kaikkikykyiseksi.

Biologit ovat havainneet, että tietyt proteiinit pystyvät palauttamaan aikuisen erilaistuneet solut kaikkikykyisiksi kantasoluiksi. Kantasolut taas voivat kasvaa miksi tahansa kudokseksi eli niistä saataisiin varaosia monenlaisiin vaurioihin.

Aikuisessa ihmisessä kaikkikykyisiä kantasoluja ei juuri ole jäljellä, mutta nuori alkio koostuu niistä. Tavallisesta solusta voidaan saada kaikkikykyinen yhdistämällä se alkiokantasoluun. Naturen julkaiseman tuoreen tutkimuksen mukaan muutoksen saavat aikaan proteiinit, joista keskeinen on nimeltään Nanog. Tutkijat panivat hiiren alkiokantasolun tuottamaan tavallista enemmän Nanogia. Kun näihin soluihin sitten yhdistettiin hiiren hermosoluja, ne muuttuivat kantasoluiksi 200 kertaa tehokkaammin kuin yleensä.

Jos vanhat solut opitaan palauttamaan kantasoluiksi pelkän proteiinikocktailin avulla, ihmiselle voidaan kasvattaa uusia kudoksia ja elimiä oman ruumiin soluista eikä tarkoitukseen tarvita alkioita, joiden käyttäminen on eettisesti kiistanalaista.

Täsmällistä reseptiä ei kuitenkaan ole selvitetty. Jokin proteiini on löytämättä tai tunnettuja osia ei osata yhdistetää oikeissa suhteissa.

Tutkimuksesta kertovat Naturen nettisivut.