Yhdellä ainoalla geenillä saattaa olla ratkaiseva rooli rappeutumissairauksien, kuten Alzheimerin taudin ja sydänsairauksien kehittymisessä. Illinoisin yliopiston tutkijaryhmä osoittaa sormella geeniä nimeltä p21, joka näyttää tyrehdyttävän monien geenien toiminnan. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että se sammutttaa solujen jakautuminen, joka on biologisen vanhenemisen ydin. Uusi havainto on se, että p21:n aktivoiminen käynnistää muitakin rappeutumisreaktioita. Se mm. herkistää erään geenin tuottamaan beeta-proteiinia, jota kertyy Alzheimer-potilaiden aivoihin. Muutamat muut geenit puolestaan tuottavat nivelrikkoa ja sydäntauteja vauhdittavia proteiineja ja entsyymejä. p21-geeniin vaikuttavilla lääkkeillä olisi kenties mahdollista hidastaa monia vanhenemisen mukanaan tuomia sairauksia, kertoo Yhdysvaltain tiedeakatemian julkaisu Proceedings of the National Academy of Sciences.