Maailman vanhinta elämää löytyi täältä Labradorin alueen kivistä. Kuva: Paul Gierszewski / Wikimedia Commons

Varhaisimmista elämänmuodoista kielivät hiilipitoiset rakeet sedimenttikivissä.

Elämää oli maapallolla jo 3,95 miljardia vuotta sitten. Tähän viittaavat paleontologien tekemät fossiililöydökset Kanadaan kuuluvan Labradorin alueelta.

Uudet löydöt ovat 150–250 miljoonaa vuotta vanhempia kuin tähän asti vanhimmat elämän merkit, jotka löytyivät Grönlannista.

Tutkijat analysoivat hiilen isotooppeja hiilipitoisesta grafiitista ja karbonaatista, joita he eristivät Labradorin pohjoisosissa esiintyvistä kivistä. Grafiitti on kivissä pieninä pitkulaisina tai pallomaisina rakeina.

Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että grafiitin täytyy olla jonkin autotrofin eli omavaraisen eliön tuottamaa.

Löytö voi kertoa elämän alusta, uskovat tutkijat. Eloperäisen grafiitin geokemiallinen analyysi voi näet antaa tietoa siitä, millaiset eliöt ovat sitä tehtailleet.

Myös elämän etsintä muualta avaruudesta saattaa hyötyä löydöstä.

Grafiittia voi myös syntyä muutenkin kuin eliöiden toiminnan tuloksena.

Nature-tiedelehdessä raportoineet tutkijat kuitenkin pystyivät sulkemaan pois grafiitin vaihtoehtoiset syntytavat sekä myöhemmän alkuperän.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.