Maailman vanhinta elämää löytyi täältä Labradorin alueen kivistä. Kuva: Paul Gierszewski / Wikimedia Commons

Varhaisimmista elämänmuodoista kielivät hiilipitoiset rakeet sedimenttikivissä.

Elämää oli maapallolla jo 3,95 miljardia vuotta sitten. Tähän viittaavat paleontologien tekemät fossiililöydökset Kanadaan kuuluvan Labradorin alueelta.

Uudet löydöt ovat 150–250 miljoonaa vuotta vanhempia kuin tähän asti vanhimmat elämän merkit, jotka löytyivät Grönlannista.

Tutkijat analysoivat hiilen isotooppeja hiilipitoisesta grafiitista ja karbonaatista, joita he eristivät Labradorin pohjoisosissa esiintyvistä kivistä. Grafiitti on kivissä pieninä pitkulaisina tai pallomaisina rakeina.

Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että grafiitin täytyy olla jonkin autotrofin eli omavaraisen eliön tuottamaa.

Löytö voi kertoa elämän alusta, uskovat tutkijat. Eloperäisen grafiitin geokemiallinen analyysi voi näet antaa tietoa siitä, millaiset eliöt ovat sitä tehtailleet.

Myös elämän etsintä muualta avaruudesta saattaa hyötyä löydöstä.

Grafiittia voi myös syntyä muutenkin kuin eliöiden toiminnan tuloksena.

Nature-tiedelehdessä raportoineet tutkijat kuitenkin pystyivät sulkemaan pois grafiitin vaihtoehtoiset syntytavat sekä myöhemmän alkuperän.