Leukaluu hampaineen ajoitettiin yli miljoonan vuoden ikäiseksi. Credit: EIA/Jordi Mestre.

Espanjalaistutkijat ovat löytäneet toistaiseksi vanhimmat fossiilit, joiden uskotaan kuuluneen nykyihmisen edeltäjälle Euroopassa.

Espanjalaistutkijat ovat kaivaneet Pohjois-Espanjan Atapuercasta hampaita ja alaleukaluun, joiden uskotaan kuuluneen vanhimmalle toistaiseksi löydetylle länsieurooppalaiselle homininille. Jäänteet ajoitettiin yli miljoonan vuoden ikäisiksi, mikä päihittää aiemman ennätyksen noin 300 000 vuodella.

Arkeologi Eudald Carbonell kollegoineen määritti fossiilien iän usealla menetelmällä, muun muassa paleomagnetismin ja radiohiiliajoituksen avulla. Biostratigrafia varmisti fossiilien löytökerrostumat 1.1-1.2 miljoonaa vuotta vanhoiksi.

Tutkijat luokittelevat fossiilit Homo antecessor -lajiin, jota pidetään neandertalinihmisen ja nykyihmisen mahdollisena esivanhempana.

Jäänteiden yhteydestä löytyneissä kivityökaluissa on muun muassa vasaroimisen jälkiä. Niiden seassa oli myös eläinten luita, joissa näkyy ihmisen viiltämiä jälkiä. Eläinfossiilit tukevat löydön ajoitusta, koska ne ovat huomattavasti primitiivisempiä kuin lähialueilta kaivetut jäänteet.

Fossiiliaineisto viittaa siihen, että Länsi-Eurooppa asutettiin varhaisella pleistoseenikaudella.

Tutkimuksen julkaisee Nature-lehti tänään.