Joskus synesteetikko yhdistää tietyn värin tiettyyn kirjaimeen. Kuva: Wikimedia Commons
Joskus synesteetikko yhdistää tietyn värin tiettyyn kirjaimeen. Kuva: Wikimedia Commons

Moni niistä, joille tietty kirjain toi mieleen tietyn värin, koki saman värin kuin suosituissa jääkaappimagneeteissa.

Värillisiä aakkosia pidetään monissa perheissä jääkaapin ovessa. Yhdysvalloissa erityisesti Fischer–Pricen magneettiset värikirjaimet ovat suosittuja. Tällaiset värilliset aakkoset voivat vaikuttaa siihen, että lapsessa laukeaa piilevä synestesia.

Synestesia tarkoittaa, että ihmisen yksi aisti aktivoi toisen aistin. Synesteetikko voi siis haistaa värin tai maistaa sanan.

Karkeasti arvioiden yhdellä ihmisellä 6 000:sta on synestesia. Alttiuteen viitattiin jo antiikin Kreikassa. Vieläkään tutkijat eivät silti tarkalleen tiedä, mikä synestesian aiheuttaa.

Psykologit tutkivat 6 588 ihmistä, jotka ilmoittautuivat synesteetikoiksi. Tutkijat kysyivät ensin, oliko tutkitulla kirjaimiin liittyvä synestesia. Sitten tutkittiin, mikä kirjain vastaa heidän synestesiassaan mitäkin väriä.

Noin kuudella prosentilla tutkituista oli synestesiassa sama kirjaimen väri kuin Fisher–Pricen paketissa. Värin vastaavuus myydyn paketin kanssa oli vielä suurempi niillä, jotka olivat syntyneet 1975–1980. Fischer–Pricen magneetteja myytin Yhdysvalloissa vuosina 1971–1990. Yhdellä henkilöllä väri oli 25 kirjaimessa 26:sta sama oli kuin Fisher–Pricen paketissa.

Psykologit eivät väitä, että myydyt kirjaimet sinänsä tuottavat synestesian. Kirjaimet saattoivat kuitenkin laukaista sen. Tutkimuksesta kertoi tieteen verkkolehti Plos One, ja siitä kertoi myös Discover-lehti.