Uudenkaledonianvaris osaa käyttää kortta työkalunaan.

Sama taito on havaittu aiemmin vain ihmisellä.

Muulloinkin fiksuudellaan hämmästyttänyt uudenkaledonianvaris on osoittanut taitoa, jota ennen on tavattu vain ihmisellä. Lintu nimittäin kykeni päättelemään piilevän tekijän läsnäolon, totesivat kokeissaan Aucklandin, Cambridgen ja Wienin yliopiston tutkijat.

Ihmisen kyky päätellä piilevän kausaalisen vaikuttajan olemassaolo on esimerkiksi tieteellisen ja uskonnollisen ajattelun pohjana.

Alex H. Taylor kollegoineen testasi varisten kykyjä koejärjestelyllä, jossa linnut saivat poimia tikulla ruokaa laatikosta. Se oli asetettu pöydälle, jonka takana oli kangassuoja, jonka taakse ihminen saattoi kätkeytyä. Lisäksi kankaassa olevan läpän läpi pystyi työntämää puukepin.

Varisten tehtävä oli käydä hakemassa niille varattu herkkupala laatikosta. Linnut toimivat erityisen varovaisesti silloin, kun aukosta esiin työntyvä keppi oli liikkunut laatikon vaiheilla eivätkä ne olleet nähneet ihmisen menevän kankaan taakse tai poistuvan sieltä. Linnut tutkivat hanakammin kangasläppää ja lykkäsivät ruoan keplottelua laatikosta. Ilmeisesti linnut olettivat kepin voivan tulla esiin luukusta uudestaan.

Sitä vastoin siinä tilanteessa, missä ihminen oli ensin mennyt suojan taakse, keppi oli liikkunut ja ihminen sitten poistunut piilosta, linnut lähestyivät ruokalaatikkoa osoittamatta erityistä varovaisuutta. Jälkimmäisessä tilanteessa linnut näyttivät päättelevän, että keppi ei enää liikkuisi sen jälkeen, kun ihminen oli poistunut piilopaikasta. Ne siis pitivät ihmistä kepin heiluttajana.

Katso fiksua varista videolta: