Uudekaledonianvaris osaa onkia tikun tikulla. Kuva: Alex Taylor

Uudenkaledonianvarikset peittoavat ihmisapinat työkalujen käytössä.

"Sinulla on linnunaivot" -lausahdusta voidaan tästä eteenpäin tulkita kohteliaisuutena. Uusiseelantilaiset tutkijat ovat nimittäin osoittaneet, että uudenkaledonianvarikset (Corvus moneduloides) kykenevät paljon luovempaan ongelmanratkaisuun kuin tähän asti on luultu. Ne eivät pelkästään hyödynnä työkaluja saadakseen herkkupalan, vaan käyttävät yhtä työkalua päästäkseen käsiksi vielä parempaan työkaluun.

Aucklandin yliopiston tutkimuksessa lintujen piti noukkia lihanpala kopista tikun avulla. Tikku oli kuitenkin niin lyhyt, ettei sillä ulottunut lihanpalaan. Sitä varten ne tarvitsivat pidemmän tikun, jollainen oli viereisessä kopissa juuri ja juuri niiden nokan ulottumattomissa. Kuusi lintua seitsemästä osoitti merkittävää luovuutta noukkimalla ensin pitkän tikun lyhyen avulla, ja sitten lihapalan pitkän tikun avulla.

Tutkimusta johtaneen Russell Grayn mukaan varisten ongelmanratkaisu on merkki aidosta päättelystä, ei "kokeile ja erehdy"-tyyppisestä oppimisesta. Tutkijoiden mukaan edes ihmisapinat eivät kykene yhtä luovaan työkalujen käyttöön.

Tutkimuksesta kertoi Current Biology. Voit katsella linnun fiksua työkalujen käyttöä myös videolta.