Varpuset ovat pienempiä kuin ennen. Kuva: Wikimedia Commons

Ruokaa on kenties niukemmin.

Suomalaiset varpuset ovat tuoreen tutkimuksen mukaan pienentyneet merkittävästi kolmessa vuosikymmenessä.

Varpuset painavat noin 1,5 grammaa vähemmän kuin 1980-luvun puolivälissä. Linnut ovat pienentyneet tutkijoiden mukaan merkittävästi, koska varpunen painaa keskimäärin vain 33 grammaa.

Turun ja Helsingin yliopistojen tutkijat vertailivat varpusten painoja kymmenessä kaupungissa Helsingistä Sodankylään.

Pohjana olivat alun perin luonnontieteellisen keskusmuseon tutkijoiden 1980-luvulla keräämät laajat tiedot varpusista. Uutta tutkimusta varten pyydystivät varpusia uudelleen samoissa kaupungeissa kuin 30 vuotta sitten, kuvailee apulaisprofessori Jon Brommer Turun yliopiston biologian laitokselta.

Selitystä varpusten pienenemiselle ei vielä ole. Varpusia esiintyy vain samoilla alueilla kuin ihmisiä eli kaupungeissa tai maatiloilla.

”Varpunen on hyvin urbaani lintu, joten se liittyy jotenkin ympäristön muutoksiin. Yksi selitys voisi olla ruuan kuten hyönteisten väheneminen”, Brommer pohtii.

Myös varpusten määrä on vähentynyt rajusti 1980-luvun puolivälistä. Yhden arvion mukaan määrä on puolittunut. Brommerin mukaan varpusia on enää kolmannes 1980-luvun määristä.

”Ilmiö tunnetaan myös muualla, esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Emme tiedä, miksi.”

Brommerin mukaan tutkijat ovat pohtineet, onko varpunen esimerkiksi jonkinlainen bioindikaattori eli ilmentäjälaji. Sellainen on Tieteen termipankin määritelmän mukaan erityisen herkkä ympäristötekijöille ja saattaa kertoa jotakin ympäristön terveydentilasta.

"Varpusten väheneminen on maailmalla suorastaan kuohuttanut", sanoo uusia varpusnäytteitä kerännyt tutkija Jaana Kekkonen Helsingin yliopistosta.

Riittävän monen linnun löytäminen ja pyydystäminen mittauksia varten ei ollut helppoa, Kekkonen huomauttaa. Tutkijat mittailivat yliopistojen tiedotteen mukaan lintuja esimerkiksi ihmisen puutarhoissa.

Brommerin mukaan varpusten määrä ei ole enää 2009 jälkeen ilmeisesti vähentynyt yhtä jyrkästi kuin siihen asti. Tutkimus varpusten pienentymisestä on Journal of Ornithlogy -lehdessä.

Varpuset pienentyneet ja vähentyneet Suomessa