Varpuset ovat pienempiä kuin ennen. Kuva: Wikimedia Commons

Ruokaa on kenties niukemmin.

Suomalaiset varpuset ovat tuoreen tutkimuksen mukaan pienentyneet merkittävästi kolmessa vuosikymmenessä.

Varpuset painavat noin 1,5 grammaa vähemmän kuin 1980-luvun puolivälissä. Linnut ovat pienentyneet tutkijoiden mukaan merkittävästi, koska varpunen painaa keskimäärin vain 33 grammaa.

Turun ja Helsingin yliopistojen tutkijat vertailivat varpusten painoja kymmenessä kaupungissa Helsingistä Sodankylään.

Pohjana olivat alun perin luonnontieteellisen keskusmuseon tutkijoiden 1980-luvulla keräämät laajat tiedot varpusista. Uutta tutkimusta varten pyydystivät varpusia uudelleen samoissa kaupungeissa kuin 30 vuotta sitten, kuvailee apulaisprofessori Jon Brommer Turun yliopiston biologian laitokselta.

Selitystä varpusten pienenemiselle ei vielä ole. Varpusia esiintyy vain samoilla alueilla kuin ihmisiä eli kaupungeissa tai maatiloilla.

”Varpunen on hyvin urbaani lintu, joten se liittyy jotenkin ympäristön muutoksiin. Yksi selitys voisi olla ruuan kuten hyönteisten väheneminen”, Brommer pohtii.

Myös varpusten määrä on vähentynyt rajusti 1980-luvun puolivälistä. Yhden arvion mukaan määrä on puolittunut. Brommerin mukaan varpusia on enää kolmannes 1980-luvun määristä.

”Ilmiö tunnetaan myös muualla, esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Emme tiedä, miksi.”

Brommerin mukaan tutkijat ovat pohtineet, onko varpunen esimerkiksi jonkinlainen bioindikaattori eli ilmentäjälaji. Sellainen on Tieteen termipankin määritelmän mukaan erityisen herkkä ympäristötekijöille ja saattaa kertoa jotakin ympäristön terveydentilasta.

"Varpusten väheneminen on maailmalla suorastaan kuohuttanut", sanoo uusia varpusnäytteitä kerännyt tutkija Jaana Kekkonen Helsingin yliopistosta.

Riittävän monen linnun löytäminen ja pyydystäminen mittauksia varten ei ollut helppoa, Kekkonen huomauttaa. Tutkijat mittailivat yliopistojen tiedotteen mukaan lintuja esimerkiksi ihmisen puutarhoissa.

Brommerin mukaan varpusten määrä ei ole enää 2009 jälkeen ilmeisesti vähentynyt yhtä jyrkästi kuin siihen asti. Tutkimus varpusten pienentymisestä on Journal of Ornithlogy -lehdessä.

Vähentyyhän ne:

Lainaus:
Talvi on tuskin ehtinyt kunnolla alkaa Suomessa, kun etelämpänä Euroopassa valmistaudutaan jo kevään tuloon.

Maltalla sikäläinen Birdlife kutsuu parhaillaan vapaaehtoisia lintuharrastajia muualta Euroopasta seuraamaan muuttoa ja samalla hillitsemään laitonta massateurastusta tulevan kevätmetsästyskauden aikana.

Maltalle? Miksi ihmeessä?

Kymmeniä miljoonia muuttolintuja tapetaan tai pyydystetään vuosittain laittomasti kutakuinkin kaikkialla Välimeren piirissä, mutta pahimpana yksittäisenä häpeätahrana on pidetty keskellä merta Sisilian eteläpuolella sijaitsevaa Maltaa. Birdlifen arvion mukaan tässä pienessä saarivaltiossa on yli 15 000 metsästäjää tai ansapyynnin harrastajaa, joiden saaliiksi jää vuosittain jopa 2–3 miljoonaa lintua.

tammukka
Hmjoo

Kun tuo koko tutkimus näyttää olevan maksun takana, niin olisiko kellään palstalaisella tietoa kuinka varpusten pyydystäminen tutkimusta varten tapahtuu?

Toisin sanoen, kuinka paljon pyydystäjän taidolla on merkitystä? Pyydystystä aloitellessa varmaankin kiinni saadaan vain hitaimmat, eli sairaimmat linnut ja sitten taitojen kasvaessa edustavampi otos kaikista linnuista.

En nyt todellakaan väitä, että ko. tutkimus olisi pahasti väärässä tämän takia, mutta kiinnostaa tietää yleisesti, miten biologisissa tutkimuksissa otetaan tämän kaltaiset inhimilliset tekijät huomioon. Vesinäytteen seisovasta lammikosta luultavasti osaa ottaa lähes kuka tahansa, mutta elävien eläinten pyydystäminen on hieman eri asia. Ja yleensä näytteenottajina käytettäneen opiskelijoita? Eli vaihtuvuus on suurta, samoin näytteenoton tehokkuus.

Arvelen että samanlaisilla verkoilla joilla lintuja pyydystetään rengastustakin varten.