Mutaharakka. Kuva:Michelle Hall

Hyvin laulava mutaharakkapari herättää enemmän kunnioitusta kuin surkeasti luritteleva kaksikko.

Puheet yhteen hitsautuneista pareista, jotka ennustavat kaikki puolisonsa liikkeet, pitävät paikkansa myös lintumaailmassa. Tuore Current Biology-sarjassa julkaistu tutkimus osoittaa, että synkronissa laulavat mutaharakkaparit (Grallina cyanoleuca) koetaan naapurireviirillä suuremmaksi uhaksi kuin huonosti yhteen visertävät parit. Sointuva duetto kertoo lajikumppaneille, että pari kykenee myös hyvään yhteistyöhön.

Mutaharakat puolustavat reviiriään puolisoiden yhteisellä laululla. Australialaisen Canberran yliopiston tutkijat Michelle Hall ja Robert Magrath tutkivat dueton vaikutuksia soittamalla nauhalta synkassa laulavien sekä hieman epätahtisempien mutaharakkaparien laulua niiden lajikumppaneille.

Jos pariskunta lauloi epätahtisesti, mutaharakat vastasivat niille melko ponnettomasti. Sen sijaan hyvät laulajat saivat lajikumppanit valpastumaan. Linnut vastasivat laulajakaksikolle äkäisesti ja saattoivat lähteä etsimään sitä.

Tutkijoiden mukaan hyvä duetto heijastelee pariskunnan siteen laatua. Mitä paremmin linnut laulavat yhteen, sitä kauemmin ne ovat olleet yhdessä ja sitä paremmin ne tuntevat toistensa tavat. Näin ne puolustavat reviiriäänkin yhteisvoimin.

Lue lisää New Scientistin sivuilta.