Matkoilta voi tulla tulla ikäviä tuliaisia. Kuva: Seppo Kärki

Eniten antibioottiresistenssejä bakteereita kulkeutui Kaakkois-Aasiasta.

Kaukomaiden

matkailijat levittävät runsaasti antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja ja muita taudinaiheuttajia kotimaahansa palatessaan, selviää tuoreesta kansainvälisestä tutkimuksesta.

Ongelmana ovat erityisesti bakteerit, jotka ovat vastustuskykyisiä sekä kaikkein yleisimmille että tehokkaimmille antibiooteille. Tällaisia bakteereita tarttui tuliaisiksi etenkin Kaakkois-Aasian matkoilta.

Antibioottiresistenssi tarkoittaa bakteerin vastustuskykyä sellaista antibioottia kohtaan, jolla pystyttiin aiemmin parantamaan kyseisen bakteerin aiheuttama tauti.

Vastustuskyky kehittyy, kun bakteerin perimässä tapahtuu mutaatioita tai bakteeri saa antibiootille vastustuskyvyn antavan geenin.

Tuoreessa tutkimuksessa yhdysvaltalaiset ja hollantilaiset tutkijat etsivät bakteeriresistenssigeenejä kaukomatkalle suuntaavien turistien suolistosta.

Tutkittavina oli 190 hollantilaista matkailijaa, jotka suuntasivat matkalle Pohjois-Afrikkaan, Itä-Afrikkaan, Etelä-Aasiaan ja Kaakkois-Aasiaan.

Koehenkilöiltä otettiin ulostenäyte ennen matkaa ja sen jälkeen. Näytteiden avulla tutkijat tarkastelivat suoliston mikrobiomia, joka koostuu ruuansulatuskanavassa elävistä bakteereista ja muista mikrobeista. Sieltä etsittiin antibiootille vastustuskykyä aiheuttavia geenejä sekvensoinniksi kutsutun menetelmän avulla.

Näytteestä löydettyjä geenejä tunnistettiin vertaamalla niitä laajaan geenitietokantaan. Jos vastaan tuli ennestään tuntematon geeni, tutkijat lisäsivät sitä kolibakteeriin selvittääkseen, kehittyikö bakteerille geenin ansiosta antibioottiresistenssiä.

Tulokset osoittivat, että kaukomatkan jälkeen koehenkilöiden ulostenäytteistä löytyi sekä aiempaa runsaammin että monipuolisemmin erilaisia antibioottiresistenssigeenejä.

Yhteensä tutkijat tunnistivat matkalta palanneiden suolistosta 56 uutta geeniä.

Samaan paikkaan matkustaneiden koehenkilöiden suolistosta löytyvät geenit muistuttivat eniten toisiaan. Tutkijat päättelivät, että moni näistä geeneistä oli siis enemmän tai vähemmän paikallisia.

Monipuolisimmin erilaisia geenejä tarttui mukaan Kaakkois-Aasiaan suuntautuvilta matkoilta.

Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan myös suuren riskin geenejä, jotka antavat vastustuskyvyn sekä yleisimmille että tehokkaimmille antibiooteille. Tällaisia ”viimeisenä vaihtoehtona” annettavia antibiootteja käytetään nimensä mukaisesti silloin, kun tavalliset antibiootit eivät enää tehoa.

Jopa kuusi kymmenestä suuren riskin geenistä löytyi ulostenäytteestä vasta kotiinpaluun jälkeen. Tämä viittaa siihen, että matkailijat altistuivat näille geeneille kaukomatkansa aikana.

Näytteistä löytyi runsaasti esimerkiksi mcr-1-geeniä, joka antaa vastustuskyvyn kolistiini-nimiselle antibiootille. Sitä käytetään viimeisenä hoitokeinona muun muassa keuhkokuumeen ja aivokalvontulehduksen hoidossa.

Myös tätä geeniä löytyi eniten Kaakkois-Aasian turisteilta. Yli kolmannes alueelle matkanneista koehenkilöistä oli tuonut mcr-1-geenin mukanaan.

”Tulokset vahvistavat, että kansainvälinen matkustaminen levittää antibioottiresistenssiä maailmanlaajuisesti. Kotimaahan palatessaan matkailijoilla on suolistossaan merkittävä määrä antibioottiresistenssigeenejä, joista moni on suuririskisiä”, tiivistää tutkimusta johtanut

Alaric D’Souza

tiedotteessa.

Tutkimus julkaistiin Genome Medicine -tiedelehdessä.

Tutkijat huomauttavat, että antibioottiresistenssigeenejä löytyi ulostenäytteistä myös ennen matkalle lähtöä. Heidän mukaansa onkin mahdollista, että matkailijat levittävät kotimaastaan peräisin olevia vastustuskykyisiä bakteereja matkakohteessa.

Tämä matkustamisen ja monipuolisen kanssakäymisen maailma on siis varsinainen pöpöjen paratiisi, mutta myös lääketutkimukselle ja -teollisuudelle rajattomia mahdollisuuksia tarjoava maailma. Itse asiassa tilanne on yhtä vanha kuin ihmislaji, pöpölajien levinneisyys ja ihmislajin puolustautumisen keinovalikoima vain ovat laajentuneet. Monenlaista tullaan vielä näkemään ja kokemaan.