Rasvan sijoittumista ei määrää ruokavalio.

Toisille ihmisille rasva kertyy vatsaan, toisille taas reisiin ja lantiolle. Selitys saattaa piillä rasvakudosten geneettisissä eroissa, vihjaa yhdysvaltalaistutkimus.

Kun tutkijat vertasivat miehiltä ja naisilta eri kohdista otettuja rasvanäytteitä, vatsarasvan ja reisirasvan väliltä paljastui huomattavia geneettisiä eroja. Miesten vatsarasvassa 125 geeniä toimi toisella tavoin kuin reisirasvassa. Naisten vatsarasva erosi reisien rasvasta 218 geenin verran, ja näistä 59 oli samoja geenejä kuin miehillä.

Seuraavaksi tutkijat keräsivät kantasoluja rasvanäytteistä ja kasvattivat niitä laboratorio-oloissa. Näin he pystyivät sulkemaan pois hormonaaliset ja muut tekijät, jotka olisivat voineet vaikuttaa tuloksiin.

Tällöinkin samat geneettiset erot nousivat esiin vatsa- ja reisirasvoissa, mikä viittaa siihen, että rasvasolut olivat ohjelmoituneet kertymään reisiin tai vatsaan solujen kehittyessä. Rasvan sijoittumista ei siis määrää ruokavalio tai muu ympäristötekijä.

Jos tutkijat onnistuvat selvittämään, mikä tarkalleen saa rasvasolut ohjelmoitumaan, rasvan voi ehkä ohjata kertymään vatsan sijasta reisiin. Niiden rasva ei ole terveydelle haitallista toisin kuin vatsaan ja vyötärölle kertyvä.

Tutkimus julkaistiin Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim