Pitkäaikainen, heikohko radioaktiivinen säteily aiheuttaa vehnän dna:han odottamattoman paljon mutaatioita. Sveitsissä työskentelevä Olga Kovaltsuk kollegoineen havaitsi tämän Ukrainassa, koekasvatusalueella, jonka Tsernobylin ydinvoimalan reaktorionnettomuus saastutti vuonna 1986. Tutkijat eivät kuitenkaan tiedä, päteekö havainto myös eläimiin ja ihmiseen.

Tsernobylin ydinvoimalan reaktorin räjähdys huhtikuussa 1986 surmasi 31 ihmistä ja saastutti ympäristöä noin 7,5 tonnilla uraanidioksidia. Noin 135 000 ihmistä evakuoitiin 30 kilometrin säteellä voimalasta. Maailman terveysjärjestön mukaan alueella on tavallista enemmän kilpirauhassyöpää, mutta laimenneen säteilyn pitkäaikaisvaikutuksista ihmisiin on vähän tietoa.

Vehnän koeviljelmä oli radioaktiivisen päästön saastuttamalla maalla noin 30 kilometrin päässä reaktorista. Alueen säteily on niin laimeaa, ettei sen pitäisi nykytiedon perusteella aiheuttaa dna-mutaatioita. Kuitenkin 10 kuukauden altistus riitti tuottamaan vehnän genomin tiettyihin herkkiin alueisiin mutaatioita kolme kertaa enemmän kuin omia aikojaan syntyy.

Tutkijat varoittavat, ettei tiedetä, onko tämä tieto sovellettavissa ihmisiin, vai onko kasvi paljon herkempi säteilyn aiheuttamille mutaatioille kuin me. Asiasta kertoivat nettisivuillaan Nature ja New Scientist.