Tulivuori Idunn Mons voi yhä syöstä laavaa naapuriplaneetta Venuksella Imdr Region alueella. Luotain Venus Express mittasi tulivuoren lämpöä vuonna jo 2006. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Tulivuori Idunn Mons voi yhä syöstä laavaa naapuriplaneetta Venuksella Imdr Region alueella. Luotain Venus Express mittasi tulivuoren lämpöä vuonna jo 2006. Kuva: Nasa

Luotaimet Venuksella voisivat kertoa aurinkokuntamme planeettojen sisusten ja ytimien oloista.

Venus saattaa olla ainut planeetta, jolla on maapallon lisäksi aktiivisia tulivuoria ja myös niiden purkauksia.

Kokeiden perusteella näyttää näet siltä, että Venuksen pinnalla virtaa laavaa, joka on vain muutaman vuoden ikäistä.

Tutkakuvien perusteella on jo pitkään tiedetty, että Venus on pinnalta tulivuorten ja laavojen maailmaa. Näihin päiviin ei kuitenkaan tiedetty, onko jokin niistä yhä aktiivinen.

Vuonna 2006 Euroopan avaruusjärjestön Esan luotain Venus Express mittasi, kuinka paljon Venuksen eri osista säteilee infrapunavaloa öisin.

Luotainten data tarjosi tutkijoille mahdollisuuden tunnistaa tuoreita laavavirtauksia, jotka näyttivät muuttavan jatkuvasti Venuksen pintaa.

Ei kuitenkaan tiedetty, mikä oli Venuksen eri laavapurkauksien ja tulivuorten tarkka ikä. Tutkijoiden tiedossa ei ollut, kuinka nopeasti laava muutti Venuksen pintaa ja kuinka tuoretta se oli.

Planeettojen tutkija Justin Filiberto selvitti asiaa ryhmänsä kanssa.

Hän on Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian alaisen yliopistojen avaruustutkijoiden tutkimusyhdistyksessä (USRA) ja Kuu- ja planeettatutkimuksen instituutissa (LPI).

Filiberto ryhmineen tutki, kuinka Venukselta havaitut mineraalit reagoivat kaasukehässä ja muuttuvat ajan myötä. He loivat Venuksen kuuman ja syövyttävän ilmapiirin laboratorioon, kertoo Usran tiedote.

Tulokset osoittivat, että tulivuorista purkautuva kivilaji basaltti ja sen mineraali oliviini reagoivat Venuksen oloissa nopeasti painostavan kaasukehän kanssa.

Oliviiniin syntyy jo viikkojen kuluessa pintakerros, jossa on rautaoksideja, kuten magnetiittia ja hematiittia. Lisäksi ryhmä havaitsi, että Venus Expressin havaitsemat muutokset planeetan mineralogiassa kestävät vain vuosia.

Filiberton ryhmän tulokset viittaavat siis siihen, että Venuksen päällimmäiset virtaukset ovat ovat hyvin nuoria. Se viittaa siihen, että Venuksella todellakin olisi nykyisin aktiivisia tulivuoria.

Tuloksistaan ryhmä kertoi Science Advances-tiedelehdessä.

Jos Venus on yhä aktiivinen, sinne kannattaisi lähettää luotaimia, sanoo Filiberto Usran tutkimustiedotteessa.

”Voisimme näytteiden avulla ymmärtää paremmin, millaista on aurinkokuntamme planeettojen pinnan kuorten alla”, hän sanoo.

Filiberton mukaan luotaimet voisivat havaita laavojen virtoja ja tutkia, kuinka Venuksen pinta muuttuu.

”Voisimme esimerkiksi selvittää luotainten avulla, kuinka planeetat viilenevät ja miksi vain juuri maapallolla ja Venuksella on aktiivisia tulivuoria, muttei esimerkiksi Marsissa.”

Venusta on tutkittu luotaimin jo helmikuusta 1961. Alussa tutkimusta johtivat silloisen Neuvostoliiton lukuisat luotaimet. Venukselle ei ole aivan lähivuosiksi suunnitteilla suoria luotaimia.

Sen ohi lentää luotain BepiColombo kahdestikin, ensi kertaa lokakuussa. Luotain jarruttelee Venuksen avulla matkallaan kohti Merkuriusta. BepiColombo mittaa matkalla Venuksen kaasukehää ja magneettisuutta.

Intia on suunnitellut Venukselle Shukrayaan 1 -luotainta, joka lähtisi vuonna 2023. Marsiin sen sijaan lentää kaksikin eri mönkijää jo ensi vuonna.

Voin paljastaa: Marsin ydin on kiinteä!