Venus Express. Kuva: ESA

Venuksesta löytyi eksoottista hiilidioksidia, joka selittää sen rajun kasvihuoneilmiön.

Tähtitieteilijät paikansivat Venuksesta harvinaislaatuista hiilidioksidia. Se saattaa selittää, miksi kasvihuoneilmiö on Venuksessa niin ankara.

Eksoottinen kaasu paljastui, kun eurooppalaiset tutkijat mittasivat, miten Venuksen kaasukehä absorboi sen taakse laskevan Auringon säteilyä. Säteilyn aallonpituuden imeytyminen kertoo kaasukehän koostumuksen. Mittaus tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Venus Express –luotaimen SOIR-spektrografilla (Infrared Atmospheric Spectrometer).

Tutkimusryhmä löysi spektristä oudon piirteen, mutta he pitivät havaintonsa salassa, sillä he halusivat selvittää, mikä aine sen aiheutti. Havaijilla sijaitsevalla maanpäällisellä kaukoputkella Venusta tutkiva yhdysvaltalainen ryhmä otti kuitenkin pian yhteyttä SOIR –tutkijoihin. He olivat nähneet saman piirteen.

Yhdysvaltalaiset ehdottivat ilmiön selitykseksi eksoottista hiilidioksidia, jonka toinen happiatomi sisältää tavalliseen tapaan kahdeksan protonia ja neutronia, mutta toisessa happiatomissa olisi kahdeksan protonia ja kymmenen neutronia. Maan hiilidioksidista vain prosentti on tällaista. ESA:n tiedotteen mukaan myös venäläiset tutkijat päätyivät samaan tulokseen.

Harvinainen hiilidioksidi absorboi enemmän energiaa Auringon säteilystä kuin tavallinen, joten se kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Venuksen erittäin paksusta kaasukehästä peräti 95 prosenttia on hiilidioksidia. Maan ilmakehässä on vain aavistus hiilidioksidia, joten harvinaisen laadun vaikutus on hyvin pieni.