Näistä saat B-vitamiinia.
Näistä saat B-vitamiinia.

Ruoasta saatu vitamiini tehoaa paremmin kuin ravintolisästä.

Monet B-vitamiinit saattavat alentaa verenpainetta, osoittaa Circulation-lehdessä julkaistu tutkimus. Havainto yllätti, sillä B-vitamiineja ei yleensä pidetä verenpaineen kannalta tärkeinä.

Tutkimuksessa todettiin, että ainakin B1-vitamiini, B2-vitamiiini ja B-vitamiineihin lukeutuva foolihappo liittyivät alhaisempaan verenpaineeseen. Kun niiden pitoisuus suureni, verenpaine laski. Lisäksi fosfori, magnesium ja rauta liittyivät alhaisempaan verenpaineeseen, mikä on havaittu myös aiemmin.

Osa näistä yhteyksistä esiintyi silloinkin, kun analyysissa huomioitiin ravintolisien käyttö. B-vitamiinien verenpainevaikutus näyttäisi kuitenkin tulevan lähinnä ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Havainnot ovat mielenkiintoinen osoitus siitä, miten monet eri ravintotekijät vaikuttavat ihmisen verenpaineeseen. Verenpainetaudin hoidossa ja ehkäisyssä olisikin hyvä huomioida potilaan ruokavalio paljon laajemmin kuin vain tunnettujen riskitekijöiden kuten suolan ja alkoholin osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksessa hyödynnettiin 4 700:n 40–59-vuotiaan miehen ja naisen ravitsemustietoja. Tulokset varmistettiin suuren NHANES-väestötutkimuksen aineistoilla.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Sisältö jatkuu mainoksen alla