SPR:n veripalvelulle luovutettua verta kuljetuslaatikossa Helsingissä. Kuva: Jussi Niiranen

Veriryhmä vaihdettiin bakteerin avulla.

Kanadalainen tutkimusryhmä on muuttanut ihmisen yleisimmän A-veriryhmän verta kaikille sopivaksi O-vereksi.

Jos menetelmä saadaan kehitettyä turvalliseksi ja tehokkaaksi, siitä olisi suuri apu verensiirroissa. Uusi menetelmä ei ole vielä valmis potilaskäyttöön.

Verta tarvitaan Suomessa joka päivä 800 pussillista. Kaikkien veriryhmien verta tarvitaan jatkuvasti.

O-veri on erityisen arvokasta, koska sitä voidaan antaa hätä­tapauksessa turvallisesti, jos potilaan omaa veriryhmää ei ehditä määrittää tai oman veriryhmän verta ei ole saatavilla.

Kanadalaisten menetelmä perustuu erään suolistobakteerin tuottamaan entsyymiin.

Se siivoaa veren punasolujen pinnalta veriryhmälle ominaiset tunnistusmolekyylit eli antigeenit pois. Tuloksena on O-verta, joka sopii kaikille.

Veriryhmät eroavat toisistaan juuri näiden antigeenien perusteella.

Ne ovat punasolujen pinnalla olevia sokereita, joiden avulla immuunijärjestelmä tunnistaa solut omaksi kudokseksi. A-verisellä on soluissaan A-antigeeniä, B-verisellä B-antigeeniä, AB-verisellä molempia ja O-verisellä ei kumpaakaan.

Väärä veri aiheuttaa rajun puolustusreaktion, johon ihminen voi jopa kuolla.

Lisäksi veri voi olla plus- tai miinusmerkkistä. Puhutaan reesuspositiivisesta ja reesusnegatiivisesta verestä. Rh-positiivisilla on veressään tiettyä antigeeniä, jota rh-negatiivisilla ei ole.

Suomalaisista 87 prosenttia on rh-positiivisia ja 13 prosenttia rh-negatiivisia, Veripalvelun verkkosivu kertoo.

Suomessa yleisimmät veriryhmät ovat A+ ja O+. Näistä O+ kelpaa potilaille, joiden veri kirjaimeen katsomatta on myös plusmerkkistä. O– kelpaa kaikille.

A-veri muuttui kanadalaisten tutkimuksessa O-vereksi suolistossa elävän Flavonifractor plautii -bakteerin avulla.

Kyseinen bakteeri popsii sokeripitoista lima-ainetta musiinia suolen pinnalta. Musiinin sokerit ovat rakenteeltaan hyvin samanlaisia kuin sokeriantigeenit veren punasolujen pinnalla.

Ryhmä eristi suolistobakteerin dna:ta­ ulostenäytteestä ja siirsi tätä dna:ta Escherichia coli -bakteeriin. Se on mikrobiologian työjuhta. Muokattujen kolibakteerien avulla tuotetaan muun muassa insuliinia diabeetikoille.

Siirrettyään geenejä tutkijat seurasivat, millaisia entsyymejä peukaloidut kolibakteerit tuottivat. Lopulta löytyi kahden entsyymin yhdistelmä, joka siivosi antigeenit A-veriryhmän solujen pinnalta.

Brittiläisen Kolumbian yliopiston tutkijat esittelevät tuloksiaan Nature Microbiology -tiedelehdessä.

”Tämä on uraauurtavaa. Jos tulokset voidaan toistaa, kyseessä on todella suuri edistysaskel”, sanoo verensiirtoihin erikoistunut lääkäri Harvey Klein Science-lehdessä. Yhdysvaltain terveysviraston tutkimuslaitoksessa työskentelevä Klein ei ollut mukana tutkimuksessa.

Tutkijat eivät vielä yrittäneet siirtää tätä muunnettua verta koehenkilöihin.

Veriryhmiä yritettiin muuttaa jo 1980-luvulla. Tuolloin yhdysvaltalaisen Cornellin yliopiston tutkijat onnistuivat muuttamaan B-verta O-vereksi entsyymillä, jota saadaan vihreistä kahvi­pavuista.

Tätä verta siirrettiin onnistuneesti kolmeen koehenkilöön, joiden veriryhmät olivat A, B ja O. Entsyymiä tarvittiin kuitenkin grammakaupalla, joten menetelmästä ei saatu kannattavaa.

Myös muut ryhmät ovat kokeilleet veriryhmien muuttamista. Vuonna 2007 tanskalainen tutkijaryhmä muutti A- ja B-verta O:ksi kahdesta bakteerista saatavilla entsyymeillä.

Eräästä aivokalvontulehdusta aiheuttavasta bakteerista saatava entsyymi tepsi A-vereen. Suolistobakteerista otettu entsyymi puolestaan muunsi B-verta.

Yhdessä nämä kaksi entsyymiä muuttivat AB-verta O-vereksi. Tätäkään tulosta ei ole onnistuttu jalostamaan käytännössä toimivaksi, Science kertoo.

Kanadalaisryhmä on kehittänyt menetelmää aiemman tutkimuksen pohjalta neljä vuotta.

Ryhmä keskittyy toistaiseksi vain A-veren muuttamiseen.

Tutkijat onnistuivat aiemmin poistamaan antigeenejä entsyymien avulla sekä A- että B-verestä, mutta kaikkia ei saatu siivotuksi.

Tutkijat työskentelevät nyt saadakseen aikaan niin puhdasta O-verta, että siinä ei ole varmasti jäämiä A-veriryhmän antigeeneistä.

Lisäksi pitää varmistaa, etteivät muokkauksessa käytetyt entsyymit tee punasoluihin muita muutoksia.

Idunpurija kirjoitti:
Minijehova kirjoitti:
Idunpurija kirjoitti:
Ja miten tuo pidentää elinikää?

Et keksi itse miten varaveren saanti voisi olla yhteydessä kuolleisuuteen?

Mutta miten se pidentää mummojen elinikää vanhustentalossa jotka verta eivät tarvitse?

Käsittääkseni tuo vain helpottaisi veren saatavutta. Kaikki voidaan ottaa samasta pussista. Prosessi helpottuu, eliniät ei tuolla tilastollisesti mihinkään kasva. Paljonko on kuolleisuus suomessa ja montako kuoli, koska ei saannut itselle sopivaa verta?
Höpöjuttuja selität taas.

Älä ole noin pihalla.
Toimiessaan tuo kasvattaa tänään syntyvien keskimääräistä elinikää, ei huomena kuolevan yksilön loppuikää.

Suomessa on ehkä maailman paras veripankkisysteemi, jotenvaikutus kohdistuu maihin, joissa kuollaan verenpuutteeseen.

MJ