Yhdysvaltalaistutkijat ovat kehittäneet menetelmän, joka avaa uusia ulottuvuuksia aivosaurauksien geenihoitoon, kertoo New Scientist.

Nykyisin hoitava geeni tai sen tuote kiinnitetään kantajaan, kuten vaarattomaan virukseen, ja ruiskutetaan kudokseen. Tekniikan tarkkuus on huono. Kalifornian yliopiston (Los Angeles) kytkivät siirtogeenin liposomiin eli mikroskooppiseen rasvahiukkaseen. Hiukkanen on päällystetty polymeerirakenteella, joka matkii elimistön omia vasta-aineita. Rasvaliukoisuuden ja naamioinnin ansiosta keskushermoston verisuonia ympäröivä endoteeelisolujen muuri, niin sanottu veri-aivo-este, päästää liposomipaketin läpi. Normaalisti järjestelmä estää vieraiden aineiden ja mikrobien pääsyn hermokudokseen.

Liposomipaketit voidaan ruiskuttaa suoraan verisuonistoon, josta ne hakeutuvat haluttuun kohtaan aivoissa, koska vain hermosolujen reseptorit tunnistavat hiukkasen päällysaineen ja tarttuvat siihen. Tekniikkaa on testattu reesusapinoihin, eivätkä tutkijat näe mitään estettä, etteikö sitä periaatteessa voisi soveltaa myös ihmisiin.

New Scientist-lehden uutisesta raportoi BBC.