Harmaat nanojyvät ovat vanginneet stafylokokkibakteerit poistettaviksi. Kuva: Harvard’s Wyss Institute

Tekoperna poistaa myrkyt ja bakteerit verenkierrosta.

Kehon ulkopuolelle toimiva, pernaa jäjittelevä laite pudistaa verestä tehokkaasti myrkkyjä ja taudinaiheuttajia, raportoivat tutkijat Nature Medicine -lehdessä. Laite voi tulevaisuudessa olla käytössä verenmyrkytyksen ja muiden verisairauksien hoidossa.

Harvardin yliopiston Don Ingberin kollegoineen kehittämä laite perustuu magneettisiin nanojyväsiin, jotka on päällystetty ihmisen veressä esiintyvän opsoniiniproteiinin geneettisesti muunnelluilla muodoilla. Monet erilaiset taudinaiheuttajat tarttuvat jyviin, jotka magneetin avulla poistetaan verestä. Puhdistettu veri palautetaan elimistöön.

Temppu onnistui jo rotilla. Stafylokokilla ja kolibakteerilla tartutettujen eläinten verestä tekoperna siivosi pois 90 prosenttia patogeeneistä. Hoito laski myös tulehduksesta kertovien sytokiinien määrää elimistössä.

Myös ihmisen verellä tehdyissä laboratoriokokeissa tekoperna poisti tehokkaasti bakteereja, sieniä ja toksiineja.

Epäpuhdas veri menee toiselta puolelta sisään ja tulee toiselta puhtaana ulos. (Kuva: Harvard Wyss Institute)