Maksan verenvuoto pysähtyi heti peptidiliuoksella, näyttävät Rutledge Ellis-Behnke ja Gerald Schneider. Kuva: Donna Coveney

Nanogeeli tyrehdyttää verenvuodon heti.

MIT:in ja Hong Kongin yliopiston kehittämä nanogeeli tyrehdyttää verenvuodon ilman viivytyksiä.

Tutkijat testasivat hamsteri- ja rottakokeissa uudenlaista peptidiliuosta aivo-, maksa-, iho-, sisäelin- sekä selkäytimen kudoshaavoihin. Tulos ilahdutti: "Liuos pysäytti lähes poikkeuksetta verenvuodon muutamassa sekunnissa", sanoo tutkimusta johtanut Rutledge Ellis-Behnke.

Kun liuosta laitetaan haavaan, peptidit järjestäytyvät nanomittaiseksi suojageeliksi, joka sulkee haavan ja estää veren vuotamisen. Haavan parantuessa geeli hajoaa molekyyleiksi, joita solut voivat käyttää kudosvaurioiden korjaamiseen.

Ellis-Behnke uskoo, että nanogeelistä tulee suuri apu leikkaussaleihin, missä noin puolet kirurgien ajasta kuluu verenvuotojen hallintaan. Uuden menetelmän etuna on nopeuden lisäksi se, ettei liuos vaurioita haavaa ympäröiviä soluja, kuten esimerkiksi suonipuristimet.

Tutkimuksen julkaisi Nanomedicine-lehti.