Kaksinkertaista nopeutta ei kannata ylittää. Kuva: Shutterstock
Kaksinkertaista nopeutta ei kannata ylittää. Kuva: Shutterstock

Ymmärrys alkaa kärsiä vasta, kun nopeus on 2,5-kertainen.

Kannattaako nettiopiskelijan katsoa luento nopeutettuna? Riippuu nopeudesta, selvisi Kalifornian yliopiston Los Angelesin kampuksen Uclan psykologien kokeissa.

Tutkimus osoitti, että opiskelijat muistivat melko hyvin luentojen sisällön, vaikka he seurasivat niitä kaksinkertaisella nopeudella.

Mutta kun tuo raja ylitetään, asiat ja oppiminen alkavat hämärtyä. Näin sanoo psykologian professori Alan Castel Uclan tiedotteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Yhdessä kokeessa tutkijat jakoivat 230 opiskelijaa neljään ryhmään. Nämä katsoivat kaksi luentovideota, joiden pituus oli 13–15 minuuttia. Toinen käsitteli antiikin Rooman valtakuntaa, toinen kiinteistöjen arvon arviointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi ryhmä katseli opetusvideot normaalilla nopeudella, toinen puolistoistakertaisella, kolmas kaksinkertaisella ja neljäs peräti 2,5-kertaisella.

Heti katselun jälkeen opiskelijat panttiin tenttiin, jossa oli 40 kysymystä.

Normaalilla nopeudella videota katsellut ryhmä sai 26 oikeaa vastausta. Vain hivenen heikommin pärjäsivät 1,5-kertaisella tai kaksinkertaisella nopeudella luennon katsoneet. He saivat 25 oikein.

Pikaisimmin eli 2,5-kertaisella nopeudella videota seurannut ryhmä ei pärjännyt yhtä hyvin. Se vastasi oikein 22 kysymykseen.

Viikon kuluttua ryhmiä taas testattiin. Nyt normaalilla nopeudella videon katsoneiden tulos oli keskimäärin 24. Jos videota oli katsonut 1,5-kertaisella tai kaksinkertaisella nopeudella, tulos oli molemmissa tapauksissa 21.

Hieman heikommin selviytyi 2,5-kertaisella nopeudella luentoja seurannut ryhmä: se sai keskimäärin 20 oikein.

”Yllättävää kyllä, videon nopeudella oli yllättävän vähän vaikutusta sekä suoraan että myöhempään oppimiseen – aina siihen saakka, kun opiskelija ylitti kaksinkertaisen videon nopeuden”, tuloksia kommentoi tutkimuksen ensimmäinen kirjoittaja, tohtoriopiskelija Dillon Murphy tiedotteessa.

Tutkijat uskovat, että opiskelijat pystyvät oppimaan ja muistamaan oppimaansa nopeutettuja videoita katsoen.

”Opiskelijat voivat säästää aikaa ja oppia tehokkaammin, kun he katsovat tallennettuja luentoja nopeammin. Opiskelijan ei kuitenkaan pitäisi ylittää kaksinkertaista toistonopeutta”, Murphy neuvoo.

Jos katsoo nopeammin, säästettyä aikaa voi käyttää oppiakseen muuta uutta samalta alalta.

Tuplanopeudella voi myös katsoa saman luennon kaksi kertaa samassa ajassa kuin jos sen katsoisi normaalinopeudella. Erillisissä testeissä näin toimineet saivatkin parhaat tulokset.

Videoiden nopeutus ei välttämättä ole tehokasta, jos kurssimateriaali on erityisen monimutkaista tai vaikeaa.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Applied Cognitive Psychology.

Sisältö jatkuu mainoksen alla