Jerry Woodall (kesk) ja Jeffrey Ziebarth tutkivat Charles Allenin pitelemää näytettä. Kuva: Purdue News Service/David Umberger
Jerry Woodall (kesk) ja Jeffrey Ziebarth tutkivat Charles Allenin pitelemää näytettä. Kuva: Purdue News Service/David Umberger

Tulevaisuuden vetyautoon saatetaan tankata vettä.

Tulevaisuuden vetyautoon saatetaan tankata vettä. Tutkijat ovat näet keksineet, miten vetyä saadaan kaatamalla vettä metalliseoksesta tehtyjen pellettien päälle. Vetyautosta ja muista polttokennoilla toimivista laitteista haaveillaan, sillä ne ovat käytännöllisesti katsoen saasteettomia.

Purduen menetelmä näyttäisi nyt ratkaisevan vedyn tuottamis- ja säilomisongelman: "Menetelmällämme vetyä voi tuottaa suoraan paikan päällä juuri niin paljon kuin sitä tarvitaan", sanoo Jerry Woodall Purduen yliopiston tiedotteessa.

Kun vesi kaadetaan alumiinin ja galliumin seoksesta tehtyjen pellettien päälle, kiinteä alumiini reagoi hapen kanssa ja vapauttaa vedestä vetyä. Galliumia tarvitaan, sillä se estää alumiinin pinnalle syntyvän prosessia haittaavan kalvon muodostumisen. Jätteenä syntyy alumiinioksidia.

Prosessissa valmistuva vety voidaan johtaa suoraan esimerkiksi varageneraattoreihin, ruohonleikkureihin tai moottorisahoihin. Woodallin mukaan menetelmä sopii teoriassa autoihinkin, kunhan gallium halpenee ja kierrätettyä alumiinia opitaan käyttämään.