Kuva: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Valtaisa vetykaasupilvi osuu galaksiimme ja sytyttää mahtavan tähtitulituksen.

Tähtitieteilijöiden tuoreiden laskelmien mukaan jättimäinen vetypilvi täräyttää kotigalaksiimme synnyttäen miljoonia Auringon kaltaisia tähtiä.

Kaasupilvi havaittiin jo 1963, mutta tähän asti ei ole varmasti tiedetty, mihin päin se on matkalla. Charlottesvillessä sijaitsevan kansallisen observatorion analyysien mukaan suuntana on Linnunrata.

Tutkija Felix Lockmanin mukaan 11000 valovuoden pituinen ja 2500 leveä pilvi sijaitsee vain 8000 valovuoden päässä Linnunradan keskitasosta, mikä tekee siitä lähimmän tunnetun vetypilven.

Paitsi että pilvi on lähellä, se tulee kohti vauhdilla. Robert Benjamin Wisconsinin yliopistosta laski, että se törmää Linnunradan keskitasoon jo 40 miljoonan vuoden sisällä.

Tärähdys tapahtuu kaukana meistä, mutta aiheuttanee silti melkoisen näytelmän. Pilven kaasu kun tiivistyy kymmeniksi tuhansiksi massiivisiksi tähdiksi, jotka taas räjähtävät supernoviksi muutamassa miljoonassa vuodessa.

- Pilvessä riittää vetyä jopa miljoonan aurinkomme kaltaisen tähden muodostukseen, tutkijat raportoivat Yhdysvaltain Astronomisen seuran kokouksessa. Tulevan kolarin uutisoi myös BBC.