Kuva: Nasa.

Tähtitieteilijät ovat paikallistaneet ensimmäistä kertaa asteroidivyöhykettä muistuttavan pölyisen vanan Auringon kaltaisen tähden ympärillä.

Kahden paljon Aurinkoa massiivisemman tähden ympäriltä on aikaisemmin löytynyt astroidivyöhyke, joka muodostuu planeettakunnan syntyessä. ”Asteroidit ovat maankaltaisten kiviplaneettojen muodostumisesta jäljelle jääneitä rakennuspalikoita”, sanoo Charles Beichman, joka on työssä Caltecissa (California Institute of Technology).

Nyt löytynyt astroidivyöhyke, jos se sellaiseksi varmistuu, ympäröi 41 valovuoden päässä olevaa HD69830-nimistä tähteä. HD69830:n asteroidivyöhyke muistuttaa Auringon astreoidivyöhykettä, joka sijaitsee Marsin ja Jupiterin ratojen välissä. Mutta se on huomattavasti lähempänä keskustähteään, lähes yhtä lähellä kuin Venus Aurinkoa. Siinä on lisäksi 25 kertaa enemmän ainetta kuin meidän planeettakuntamme asteroidivyöhykkeessä. Jos HD69830:n lähellä on maankaltaisia planeettoja, niiden yötaivaalla kaartuu kirkkaana hohtava asteroidivyöhyke.

”Emme näe kiviplaneettoja suoraan, mutta voimme ainakin tutkia niistä yli jäänyttä ainetta”, toteaa Beichman NASAn tiedotteessa. Mahdollisten maankaltaisten kiviplaneettojen arvellaan löytyvän HD69830:kin ympäriltä vuodeksi 2011 suunnitellulla satelliitilla.