Kuva: Corbis RF.

Naisen syrjähyppy voi selittyä oman kumppanin liian samanlaisilla geeneillä.

Vastakohdat vetävät toisiaan puoleensa – myös geneettisesti. Miehen vetovoima on tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan niin vahvasti sidoksissa geeneihin, että dna-testi voisi jopa paljastaa, kuinka todennäköisesti nainen pettää kumppaniaan.

Väitteen esittänyt psykologi Christine Garver-Apgar Uuden Meksikon yliopistosta etsi kollegoineen 48 heteroparin geeneistä yhteyttä näiden uskollisuuteen. Kunkin kokelasparin suhde oli kestänyt vähintään kaksi vuotta.

Tarkkailun kohteena olivat immuunijärjestelmään osallistuvat MHC-geenit, joiden arvellaan kietoutuvan myös seksuaaliseen haluttavuuteen. Geenitestin lisäksi koehenkilöt vastasivat kysymyksiin, jotka koskivat seksiä ja uskollisuutta.

Analyysi osoitti, että mitä yhtenevämmät parin MHC-geenit olivat, sitä vähemmän vetoa nainen tunsi mieheensä ja sitä todennäköisemmin hän lankesi vieraisiin, erityisesti hedelmällisimpinä päivinään. Sen sijaan naisilla, joiden MHC-geenit erosivat suuresti kumppanin vastaavista, syrjähypyt olivat erittäin harvinaisia.

Garver-Apgarin mukaan samanlaisten MHC-geenien osuus ilmensi jopa suoraan naisen alttiutta pettämiseen: jos miehen ja naisen MHC-geeneistä oli puolet samoja, naisella oli myös 50% todennäköisyydellä liiton ulkopuolinen suhde.

Miehen uskollisuuteen MHC-geeneistä ei löytynyt yhteyttä.

Garver-Apgar uskoo, että erilaiset MHC-geenit vetoavat naisiin, jotta jälkeläisten immuunijärjestelmästä rakentuisi mahdollisimman vahva.

Tutkimuksen julkaisi Psychological Science ja siitä raportoi New Scientist.