Perinnölliset erot voivat selittää, miksi osa ihmisistä saa reikiä, vaikka hoitaa hampaitaan hyvin.

Vanhan uskomuksen mukaan hampaiden reikiintymisen taustalla on huono hammasluu. Uskomus on vahvistunut uusissa tutkimuksissa, kertoo Helsingin Sanomien artikkeli.

Perinnölliset erot kiilteen kovuudessa voivat selittää, miksi osa ihmisistä saa reikiä, vaikka hoitaa hampaitaan hyvin.

Kaksosilla tehtyjen tutkimusten perusteella on arvioitu, että erot alttiudessa kariekselle johtuvat jopa 40–60-prosenttisesti geeneistä.

Sveitsiläiset tutkijat osoittivat, että solujen viestinnässä käyttämät wtn-proteiinit vaikuttavat kiilteen muodostumiseen ja kovuuteen.

Kun he tekivät hiirillä muutoksia kyseisiin geeneihin, kiilteen laatu heikkeni.

Kun hampaan kiille on heikkoa, bakteerit ja niiden tuottamat haitalliset yhdisteet läpäisevät sen herkemmin.

Tutkimukset ovat jo aiemmin löytäneet geenejä, jotka vaikuttavat kiilteen haponkestävyyteen.

Uskomukselle huonosta hammasluusta ei enää naureskella, vahvistaa professori Jukka Meurman Hyksin suu- ja leukasairauksien klinikasta.

”Ennustan, että kohta aletaan puhua yksilöllisen lääketieteen ohella puhua yksilöllisestä hammaslääketieteestä.”

Ihmisille todennäköisesti tehdään joskus geeniprofilointeja. Niiden avulla voidaan arvioida reikiintymisen riskiä henkilökohtaisesti.

Tuleeko sinulle herkästi reikiä hampaisiin?

Ei tule.
52.8%
Tulee, vaikka hoidankin niitä hyvin.
34.4%
Tulee, mutta taidan hoitaa niitä huonosti.
12.7%