Yhdysvaltaistutkijat veivät koehenkilöt Coloradon vuorille säätämään unirytmiään. Kuva: Sleep and Chronobiology Lab, University of Colorado Boulder
Yhdysvaltaistutkijat veivät koehenkilöt Coloradon vuorille säätämään unirytmiään. Kuva: Sleep and Chronobiology Lab, University of Colorado Boulder

Oleilu päivänvalossa auttoi säätämään unirytmiä, vaikka koe tehtiin sydäntalvella.

Nukutko huonosti? Jos vastaus on kyllä, vietä enemmän aikaa päivänvalossa.

Hyvä keino ajastaa sisäinen kello on viettää viikonloppu luonnon helmassa ilman keinovaloa, neuvoo yhdysvaltalais-ruotsalainen tutkijaryhmä.

Ihmisen vuorokausirytmiä säätelee melatoniinihormoni. Sen eritys muuttuu, kun vietämme paljon aikaa sisätiloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähkövalossa aivot vapauttavat melatoniinia pari tuntia myöhemmin kuin päivänvalossa. Tutkija Kenneth Wright Coloradon yliopistosta on mitannut, että se pitää unen loitolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Parin päivän telttaretki riittää korjaamaan unirytmin, paljastivat Wrightin ryhmän kokeet kesällä. Toimiiko sama talvella, kun päivä on lyhyt?

Tutkijat lähettivät yhdeksän koehenkilöä telttailemaan viikonlopuksi Coloradon vuorille talvipäivänseisauksen aikaan. Mukaan he eivät saaneet ottaa valonlähteitä.

Viisi verrokkia pysytteli saman ajan sisällä kotona.

Viikonlopun jälkeen retkeilijöiden melatoniinipitoisuus alkoi kohota 2,5 tuntia entistä aiemmin. Se sai heidät nukkumaan normiarkea paljon varhemmin. Verrokkeja uni kutsui paljon myöhempään.

Koe oli pieni, mutta tulokset vihjaavat, että ihminen reagoi päivänvalon vaihteluun kuten muutkin eläimet. Nykyaikainen elämä sotkee unikellon luontaisen rytmin, mutta se voidaan tahdistaa altistuksella päivänvalolle. Tutkimuksen julkaisi Current Biology.

Sisältö jatkuu mainoksen alla