Moniin aasialaisiin alkoholin aldehydit vaikuttavat enemmän kuin eurooppalaisiin. Se johtuu viallisesta geenistä.

Asetaldehydiä syntyy elimistössämme, kun alkoholi palaa. Aldehydit voivat murtaa dna:n korjaavan mekanismin ja aiheuttaa syöpää.

Aldehydit ovat orgaanisia yhdisteitä, joita on kaikkialla ympäristössä.

Niitä on savussa, autojen pakokaasuissa, kosmetiikassa sekä shampoossa. Aldehydejä syntyy myös elimistössä alkoholin aineenvaihdunnassa. Onpa vaniljalle maun antava vanilliinikin aldehydi – sinällään tässä yhdisteiden ryhmässä ei ole mitään kummallista.

Tiedetään kuitenkin, että altistus joillekin aldehydeille, kuten asetaldehydille, voi lisätä riskiä sairastua syöpään. Mekasimia ei ole tiedetty, mutta nyt Cell-lehdessä julkaistu tutkimus avaa sitä.

Aldehydit pystyvät ilmeisesti murtamaan solujen dna-vaurioita korjaavan mekanismin. Se voi edesauttaa syövän syntymistä.

Cambridgen yliopiston syöpätutkija Ashok Venkitaraman on erikoistunut tutkimaan niin sanotun rintasyöpägeenin eli brca2:n toimintaa. Tämä geeni tuottaa proteiineja, jotka korjaavat dna-vaurioita. Tavallisesti ihmisellä on kaksi toimivaa kopiota tästä geenistä, jolloin perimää korjaavia proteiineja syntyy riittävästi.

Joillekin kuitenkin periytyy yksi viallinen brca2-geeni, ”rintasyöpägeeni”. Silloin korjauksen mekanismi häiriintyy ja dna-vauriot voivat aiheuttaa syöpää. Tässä on kuitenkin yksi mutta.

Vaikka toinen brca-2 geeneistä olisikin viallinen, toisen geenin pitäisi silti kyetä koodamaan riittäviä määriä korjaavia proteiinia, jotta dna-vaurioilta vältyttäisiin. Näin ei kuitenkaan ole.

Ratkaisu näyttää olevan aldehydi. Venkitaraman kollegoineen havaitsi, että aldehydi hajottaa brca2-geenin tuottamia korjausproteiineja.

Proteiinien tasot painuvat liian alas niillä ihmisillä, jotka ovat vain yhden toimivan brca2-geenin varassa. Dna-vaurioita pääsee syntymään.

Noin yhdellä ihmisellä sadasta arvellaan olevan toimimaton kopio brca2-geenistä. Se voi lisätä paitsi rintasyövän, myös munasarja-, eturauhas- ja haimasyövän riskiä.

Hyvin yleinen aldehydien lähde on alkoholi. Kun etanoli hajoaa elimistössä, syntyy asetaldehydiä, jonka tiedetään lisäävän riskiä sairastua syöpään.

Tutkimus viittaa siihen, että aasialaiset voivat olla erityisen alttiita syövälle tämän nyt löydetyn mekanismin kautta.

Yli 500 miljoonaa aasialaista kantaa toista viallista geeniä. Sen nimi on aldh2. Tavallisesti asetaldehydi pilkkoutuu elimistössä, mutta tämä viallinen geeni estää pilkkovan entsyymin toimintaa.

Niinpä viallisen geenin kantajat helahtavat helposti punaisiksi alkoholia juodessaan, kun asetaldehydiä kertyy elimistöön.

Näillä aasialaisilla asetaldehydi voi lisätä syövän riskiä riippumatta siitä, toimiiko aiemmin mainittu brca2-geeni normaalisti, uskovat tutkijat.