Taiteilijan näkemys kaksoistähtijärjestelmästä, jossa neutronitähti imee materiaa kumppaniltaan. Kuva: Anne M. Archibald

Tutkijat näkivät ensi kertaa tavallisen pulsarin muuttuneen superkieppujaksi.

Pulsarit ovat vinhaa vauhtia pyöriviä, supertiheitä neutronitähtiä, jotka syntyvät massiivisen tähden räjähtäessä supernovana. Pulsarilla on voimakas magneettikenttä, joka kieppuessaan lähettää säteilyä majakan tavoin.

Suurin osa pulsareista tekee alle kymmenen piruettia sekunnissa. Villeimmät kieppujat voivat kuitenkin yltää satojen pyörähdysten sekuntivauhtiin. Tähtitieteilijät arvelevat superkieppujan saavan vauhtinsa kumppanitähdeltä, jolta se imee ainetta.

Todisteita tästä kehityskulusta saatiin kuitenkin vasta nyt, kun tutkijat havaitsivat erään aiemmin tunnetun kaksoistähtijärjestelmän neutronitähden muuttuneen superkieppujaksi.

Aiemmin 4000 valovuoden päässä sijaitseva kohde oli havaittu sen lähettämän valon ja röntgensäteilyn perusteella. Röntgensäteilyä syntyy vaiheessa, jossa neutronitähti kerää ainetta kumppaniltaan. Nyt kanadalaisessa McGillin yliopistossa työskentelevä tutkija Anne Archibald kollegoineen havaitsi superkieppujalle tyypillistä radiotaajuista säteilyä samaisesta kohteesta.

Tutkijat odottavat kohteen kertovan vielä paljon lisää pulsareiden evoluutiosta.

Tutkimuksen julkaisi Science Express.