Tiede-lehti seuraa Vancouverissa maailman suurinta tiedetapahtumaa 16.-20. helmikuuta 2012.
Tiede-lehti seuraa Vancouverissa maailman suurinta tiedetapahtumaa 16.-20. helmikuuta 2012.

Tutkija keksi, miten automaattiautot selviävät risteyksestä törmäämättä. 

Tulevaisuuden itseohjautuvan autoliikenteen risteyksissä ei ole liikennevaloja tai -merkkejä. Autot panee järjestykseen virtuaalinen liikennepoliisi, joka jakaa niille ajovuorot. Tulevaisuuden liikenteenohjailijan esitteli tietojenkäsittelytieteen tutkija Peter Stone Yhdysvaltain tieteenedistämisseuran kokouksessa Vancouverissa.

Austinissa sijaitsevan Teksasin yliopiston tutkijan mukaan emme ole niinkään kaukana tulevaisuudesta, jossa istumme älyauton takapenkillä lukemassa lehteä, kun ajoneuvo kuljettaa meidät kitkatta kaupungin katuverkon poikki.

Itseohjautuvia autoja kehitetään jo, mutta niiden keskinäiset liikkeet pitää vielä järjestellä sujuvaksi liikenteeksi. Tätä tarkoitusta varten Stone kehitti virtuaalisen risteysjärjestelmän, joka varmistaa turvallisen autoilun.

Järjestelmässä älyautot pyytävät edeltä käsin risteyksen ohitusvuoroa. Virtuaalinen liikenteenohjaaja hyväksyy pyynnön, minkä jälkeen autot ajavat risteyksen poikki. Liikenne ei juuri lainkaan pysähtele.

Alla olevalta videolta voi katsoa, miten simuloitu liikenne pyörii älyristeyksessä.