Suomalais-englantilainen tutkijaryhmä on ratkonut pikkuriikkisen bakteriofagin eli bakteereja tuhoavan viruksen rakenteen atomien tarkkuudella. PRD1-viruksen kokoonpano selvitettiin röntgensironta-analyysin avulla. Tuloksia esitellään tuoreessa Nature –lehdessä.

PRD1 on suurin biologinen makromolekyyli­kompleksi, jonka rakenne on pystytty selvittämään yksityiskohtaisesti. Viruksen runkona on lipideistä ja valkuaisaineista koostuva biologinen kalvo, joka muistuttaa kaikkien eliöiden solukalvoja. Vastaavien kalvojen rakenteista ei aiemmin ole saatu näin tarkkaa tietoa. Helsingin ja oxfordin yliopistojen tutkijat osoittavat myös, että monet muutkin virukset rakentuvat samojen periaatteiden mukaan. Se merkitsee, että hyvinkin erilaisilla ihmisiä ja bakteereja infektoivilla viruksilla voi olla yhteinen kantamuoto.