Nyt tarvitaan jotain tepsivää.

Muuten harmittomat virukset tappavat aknebakteereja.

Tutkijat ovat tunnistaneet 11 virusta, jotka pystyvät tartuttamaan ja tuhoamaan aknea aiheuttavia Propionibacterium acnes -bakteereja. Bakteereja tappavia viruksia eli bakteriofageja voitaisiin tulevaisuudessa kenties käyttää hoitokeinona etenkin murrosikäisiä vaivaavaan iho-ongelmaan.

P. acnes –bakteerit ovat tuiki tavallisia ihmisen ihon asukkeja. Kuitenkin murrosiässä ne lisääntyvät ylenpalttisesti ja voivat aiheuttaa akneen johtavan tulehduksen. Aknea voi hoitaa antibiooteilla, mutta uusien, vastustuskykyisten bakteerikantojen ilmaantumisen takia tarvitaan uusia lääkkeitä.

Yksi tutkimuksen tekijöistä, Graham Hatfull Pittsburghin yliopistosta kertoo, että bakteriofageja on mahdollista hyödyntää kahdella tapaa. "Yksi vaihtoehto on käyttää viruksia suoraan aknen hoitoon. Toinen mahdollisuus on käyttää viruksista eristettyjä osasia", tutkija sanoo.

Bakteriofagien geenit tuottavat endolysiini-nimistä valkuaisainetta, jonka uskotaan hajottavan bakteerin soluseinät. Proteiinista onkin yksi ehdokas aknelääkkeeksi.

P. acnes –bakteereja syövät virukset elävät nekin ihmisen iholla ja ovat vaarattomia.

Tutkimuksen julkaisi verkkotiedelehti mBio.