Solu, joka on ohjelmoitu alkion kantasolujen kaltaiseksi entistä vähemmän sivuvaikutuksia aiheuttavilla viruksilla. Kuva: Mathias Stadtfeld ja Konrad Hochedlinger

Harvardin yliopiston tutkijat ovat keksineet entistä turvallisemman tavan tuottaa tavallisista soluista monikykyisiä kantasoluja.

Indusoituja kantasoluja eli iPS-soluja tuotetaan tavallisista soluista geeninsiirron avulla. Tällöin solut tavallaan ohjelmoidaan uudestaan monikykyisiksi, ja niistä tulee lähes kaikilta biologisilta ominaisuuksiltaan alkion kantasolujen kaltaisia. Hiiren alkioon siirretyt iPS-solut on saatu kehittymään kaikiksi kudostyypeiksi siinä missä alkion omat kantasolut.

Menetelmän ongelmana on kuitenkin se, että geeninsiirto lisää solun herkkyyttä muuttua myöhemmin syöpäsoluksi. Geenien muokkaukseen käytetyt virukset voivat nimittäin muuttaa perimää myös epäsuotuisalla tavalla.

Nyt Matthias Stadtfeld kollegoineen on onnistunut tuottamaan hiiren iPS-soluja sellaisten virusten avulla, jotka eivät siirrä omaa dna:nsa osaksi solun perimää. Tällaiset virukset eivät heidän mukaansa aiheuta ei-toivottuja dna:n muutoksia. Alkioista, joihin tutkijat siirsivät soluja, syntyi terveitä hiiriä.

Monikykyisiä iPS-soluja voitaisiin hyödyntää monien ihmisen sairauksien hoidossa. Uudet virukset vähentänevät ratkaisevasti näiden solujen käyttöön liittyviä riskejä.

Kantasoluhoidoista voit lukea lisää Hannu Sariolan artikkelista "Komento takaisin!"
uusimmasta Tiede-lehden numerosta 9/2008.