Limonadeissa käytetty sokeri vauhditti syövän kasvua ainakin hiirillä. Kuva: Tuomas Selänne

Hiirikoe paljasti, miten maissisiirapin fruktoosi jää suolessa imeytymättä ja antaa kasvuvoimaa paksusuolensyövälle.

Virvoitusjuomissa makeutusaineena käytetty maissisiirappi kiihdyttää paksusuolen syövän kasvua hiirillä, osoittaa tutkimus Science -tiedelehdessä.

Kansainvälinen tutkijaryhmä antoi hiirille päivittäin maissisiirapilla terästettyä ravintoliuosta. Kuukausien päästä makeutusainetta saaneiden hiirten kasvaimet olivat suurempia ja ärhäkämpiä kuin verrokkihiirillä.

Sokeri ei aiheuta syöpää, mutta se voi lisätä kasvainten kasvua, kenties tarjoamalla niille helposti käytettävässä muodossa olevaa energiaa.

Maissisiirappi eli korkeafruktoosinen maissisiirappi tai isoglukoosi on Yhdysvalloissa hyvin yleinen makeutusaine virvoitusjuomissa. Sitä saa käyttää nykyään myös Euroopan unionissa. Tilanne vaihtelee maittain.

Sinänsä kyse ei ole mistään ihmeaineesta. Kemiallisesti se on vain fruktoosia eli hedelmäsokeria ja glukoosia eli rypälesokeria sekä vettä. Maissisiirapissa fruktoosia on kuitenkin jopa 55 prosenttia, mikä tekee aineesta hyvin makean. Useissa maissa juomateollisuus suosii maissisiirappia, koska se on halvempaa kuin sokeri.

Viime vuosina on julkaistu useita tutkimuksia, joiden mukaan virvoitusjuomien ja makeisten fruktoosi voi olla haitallisempaa terveydelle kuin sokeri.

Ylipäänsä sokerien liikakäyttöä on syytä välttää. Tiedetään hyvin, että makeiden herkkujen litkiminen ja popsiminen lihottaa, rasvoittaa maksaa ja altistaa muun muassa kakkostyypin diabetekselle ja sydän- ja verisuonitaudeille.

Uudessa tutkimuksessa tutkijat halusivat selvittää, olisiko makeutusaineilla ja nimenomaan maissisiirapilla yhteyttä syöpien kasvuun.

Koetta varten tutkijat loivat hiirikannan, joilta oli poistettu syövän kasvua hillitsevä apc-geeni. Kaikki hiiret sairastuivat siis syöpään riippumatta niiden ruokavaliosta. Muutokset tämän apc-geenin toiminnassa aiheuttavat paksusuolen syöpää myös ihmisillä.

”Geeni on kuin paksusuolensyövän portinvartija. Sen poistaminen on kuin irrottaisi autosta jarrut. Kun tätä geeniä ei ole, suoliston tavalliset solut eivät kuole vaan jatkavat kasvuaan. Niistä alkaa muodostua varhaisvaiheen kasvaimia, polyyppeja”, selittää molekyyligenetiikan apulaisprofessori Jihue Yun Baylorin lääketieteellisestä korkeakoulusta tiedotteessa.

”Paksusuolen syöpään sairastuvista ihmisistä 90:llä prosentilla on muunnos tässä geenissä”, Yun sanoo.

Hiirille annettiin joka päivä veden kanssa maissisiirappia pieni annos, joka ihmisen painoon suhteutettuna vastaisi pientä tölkillistä sokerista virvoitusjuomaa joka päivä. Kyse on siis varsin pienestä määrästä. Verrokkiryhmä sai pelkkää vettä.

Sokerimäärä oli niin pieni, että fruktoosia saaneet hiiret eivät lihoneet. Kahden kuukauden päästä kuitenkin nähtiin, että maissisiirappia litkineillä hiirillä kasvaimet olivat suurempia ja aggressiivisempia. Siirappidieetti ei aiheuttanut niissä uusien kasvainten syntymistä, mutta jo kehittyneet kasvaimet kasvoivat rivakammin.

Sitten tutkijat tarkastelivat, miten sokeri käyttäytyi hiirten aineenvaihdunnassa. He havaitsivat, että suuri osa fruktoosista ei imeytynyt ohutsuolessa, vaan kulkeutui paksusuoleen. Siellä olleet kasvaimet pystyivät hyödyntämään fruktoosia suoraan ympäristöstään.

Kasvaimen sisällä fruktoosi pilkkoutui fruktoosikinaasiksi kutsutuksi entsyymiksi, mikä lisäsi kasvainta paisuttavien rasvahappojen tuotantoa.

Useissa tutkimuksissa on havaittu ruokavalion yhteys paksusuolen syöpien kasvuun, mutta tutkijat kertovat nyt pystyneensä osoittamaan molekyylitasolla, miten sokeri vaikuttaa syöpään.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että hiirikokeiden tulokset eivät välttämättä päde ihmisiin.