Taiteilijan näkemyksessä punaisena näkyvä radiopurske syntyy planeetan pinnalla ja liikuttaa valopurjeella kulkevaa avaruusalusta. Kuva: M. Weiss/CfA

Ilmiölle löytynee aivan tavanomainen selitys, mutta tutkijat spekuloivat, että erittäin suurienerginen radiopurske voisi olla peräisin älykkään sivilisaation laitteesta.

Tutkijat ovat havainneet poikkeuksellisen voimakkaita radiopurskeita, joita sykkii avaruuteen tuntematon lähde kolmen miljardin valovuoden päässä meistä. Radiopurskeet ovat radiotaajuudella havaittavia signaaleita, joita synnyttää jokin erittäin voimakas kohde.

Signaalin lähde on nimeltään FRB 121102, ja se on paikannettu kaukaiseen kääpiögalaksiin. FRB tarkoittaa nopeaa radiopursketta (fast radio burst) ja numerosarja on päivämäärä, jolloin signaali ensi kertaa havaittiin, toinen marraskuuta 2012.

Yhdessä purskeessa vapautuva energiamäärä on tähtitieteellinen. Vain sekunnin murto-osassa purske tuottaa kvintiljoona joulea. Pidemmin sanottuna miljoona biljoona biljoonaa joulea – luvussa on 30 nollaa.

Tähtitieteilijä Brian Grensler Toronton yliopistosta on laskenut, että tuo energiamäärä kattaisi koko maapallon tarpeet 30 miljardiksi vuodeksi.

Näitä purskeita FRB 121102 siis synnyttää sarjatulella. Tähän mennessä purskeita on havaittu 150.

Elokuun lopussa avaruudesta älyllisiä signaaleja etsivän Breakthrough Listen -hankkeen teleskoopit kuitenkin havaitsivat tahdin kiihtyneen.

”Purskeita ei koskaan aiemmin ole tästä lähteestä havaittu näin suurella taajuudella”, kertoo hankkeen johtaja Andrew Siemion Berkeleyn yliopiston tiedotteessa.

Hanketta rahoittaa venäläinen miljardööri Juri Milner, jonka toive on löytää älyllistä elämää avaruudesta.

FRB-kohteita tunnetaan useita. Ei tiedetä vielä, mitä ne ovat, mutta maailmankaikkeudessa on vain rajallinen määrä ilmiöitä, jotka voivat tuottaa näin paljon energiaa.

Yksi selitys olisi vinhasti pyörivä neutronitähti, magnetar. Se on kasaan, kuin timantiksi, puristunut tähden jäänne, jonka magneettikenttä on valtavan voimakas.

Kun kyseessä kuitenkin on poikkeuksellisen voimakas ja toistaiseksi selittämätön signaali, on lupa spekuloida taas avaruusolennoilla.

Niin tekevät ainakin Harvardin yliopiston fyysikot Avi Loeb ja Manasvi Lingam. He pohtivat jo alkukeväästä julkaistuissa laskelmissaan, että kyse voisi olla lähettimenä toimivasta massiivisesta rakennelmasta.

Se voisi olla eräänlainen lähetin, jonka rakentamiseen tarvittaisiin toki aivan julmetusti energiaa.

Loeb ja Lingam laskevat, että järkevintä olisi hyödyntää planeettakunnan oman tähden tuottamaa energiaa lähettimen käyttämiseen. Tällöin tarvittaisiin kaksi kertaa Maan kokoinen planeetta keräämään tarpeeksi valoa.

Tämä on fysiikan lakien puitteissa aivan mahdollista, mutta ihminen ei tällaista laitetta kykene vielä rakentamaan.

Kun puhutaan tällaisista mittakaavoista ja tehoista, laite vaatisi myös niin paljon jäähdyttämistä, että itse lähettimen pitäisi myös olla kahden Maan kokoinen.

Miksi sitten tällainen laite rakennettaisiin? Tutkijat spekuloivat, että teholla voitaisiin ajaa massiivista valopurjeella varustettua avaruusalusta, jolla voisi matkata toisiin tähtiin.

Kolmas ja tavanomaisempi selitys on, että signaali on peräisin kyseisen kääpiögalaksin keskellä olevasta supermassiivisesta mustasta aukosta, jonka ympäriltä purkautuu ainetta suihkuina.

FRB 121102 sijaitsee noin sadan valovuoden säteellä galaksinsa ytimestä, joten kyse voi hyvin olla yhdestä ja samasta lähteestä.

Oli signaali sitten muukalaisperäinen tai jotain muuta, sen lähtiessä aurinkokuntamme oli vain pari miljardia vuotta vanha ja maapallolla vain alkeellista, yksisoluista elämää. Signaalien saapuminen FRB 121102 -kohteesta meille kestää kolme miljardia vuotta.

Höpselsson