historia, tähtitiede

Vieraiden tähtien planeettoja alkoi löytyä kiihtyvään tahtiin.

”Yli kuuteenkymmeneen vuoteen ei löydetty ainoatakaan planeettaa, ja sitä ennen niitä havaittiin vain omasta aurinkokunnastamme. Sitten rysähti. Viime vuoden lopulla alkoi varsinainen planeettabuumi, joka jatkuu.”

Näin kirjoitti tähtitieteen dosentti Leena Tähtinen numerossa 4/1996 jutussaan ”Planeettoja löytyi, kun päätettiin löytää”.

”Viime vuoden lokakuussa tähtitieteen tutkijat Michel Mayor ja Didier Queloz paikansivat Pegasus 51 -nimisen tähden planeettaseuralaisen. Vain kolme kuukautta myöhemmin amerikkalaiset Geoffrey Marcy ja Paul Butler ilmoittivat löytäneensä kahden muun Auringon kaltaisen tähden ympäriltä planeetan, ja aivan hiljattain sama ryhmä kertoi kolmannesta uudesta planeetastaan.”

”Ja lisää on tiedossa. Paul Butler arvelee, että vuoden kuluessa muiden tähtien planeettojen lukumäärä ylittää oman aurinkokuntamme kiertolaisten määrän.”

”Miksi planeetat paljastuivat juuri nyt?”

”Kaikki uudet planeetat ovat löytyneet seuraamalla pitkään satoja Auringon kaltaisia tähtiä, tarkastamalla näkyykö niiden liikkeissä planeetan aiheuttamaa pientä huojuntaa. Tällä tavalla tutkijat ovat etsineet planeettoja vuosikausia.”

”Pienen häiriön erottaminen vaatii kuitenkin paljon työtä. Kaikki havainnot on ajettava monimutkaisten tietokoneohjelmien läpi. – – Marcy ja Butler keskittyivät menetelmien ja laitteiston parantamiseen – –. Heille annettiin käyttöön uusia kalliita analysointilaitteita ja kuusi tehokasta tietokonetta. Parin kuukauden kuluttua, koneiden rouskutettua havaintoaineistoa yötä myöten ja tutkijoiden aherrettua 14-tuntisia työpäiviä aineistosta löytyi kaksi ensimmäistä planeettaa.”

”Uudet löydöt ovat tehneet planeettakunnista yleisiä. Tähän asti on löytynyt vain isoja kiertolaisia, mutta pienienkin aika on lähellä. Sadat tutkijat ovat innostuneet asiasta, ja Maan kaltaisia planeettoja etsitään parhailla mahdollisilla kaukoputkilla ja laitteilla, Maasta ja avaruudesta. Niin yksinkertaista se on. Kuuhunkin mentiin, kun niin päätettiin.”

Sittemmin eksoplaneettoja on löytynyt jo pari tuhatta. Alkaa olla jo vaikea muistaa aikaa, jolloin pohdittiin, onko aurinkokuntamme maailmankaikkeuden ainoa planeettakunta.

Elämyksiä uteliaalle jo 35 vuotta

Lehden ensimmäinen numero ilmestyi 10. lokakuuta 1980. Yleistajuinen tiedelehti perustettiin suomalaisen tiedeyhteisön aloitteesta.

Nimeksi valittiin tulevaisuutta henkivä Tiede 2000. Kun uusi vuosituhat alkoi, nimi lyhennettiin muotoon Tiede.

Päätoimittajina ovat toimineet Jali Ruuskanen, Tuula Koukku ja Jukka Ruukki.