Viiveetön tiedonsiirto toi mieleen Star Trekin ihmissiirtimen.

Anton Zeilingerin johtama itävaltalainen tutkimusryhmä onnistui viime vuoden lopulla välittämään viestin ilman viivettä! Sanoma tosin oli vaatimaton. Se sisälsi ainoastaan yhden fotonin yhden kvanttiominaisuuden, ns. polarisaation. Pari kuukautta sitten Naturessa julkistettu tutkimus on joka tapauksessa ensimmäinen kokeellinen näyttö ns. kvanttiteleportaation toimivuudesta.”

”Kvanttiteleportaatiossa fyysikko siirtää hiukkasen kvanttitilan toiseen, mielivaltaisen kaukana olevaan hiukkaseen samaan tyyliin kuin Star Trekin siirtimessä säteilytetään miehistöä Enterpriselta eri puolille Linnunrataa. Onko tv-sarjan siirrin nyt lähempänä todellisuutta?”

Näin pohti tähtitieteen dosentti ja tiedetoimittaja Leena Tähtinen numeron 2/1998 jutussa ”Kvanttiteleportaatio tekee Star Trekistä totta?”

”Fyysikkojen kvanttiteleportaatiossa välittyy vain informaatio, mutta Star Trekin laite siirtää ihmiset ja esineet materiaalisuihkuna. Siirtimessä kappale, esimerkiksi matkustaja, kartoitetaan, muutetaan aineettomaksi ja säteilytetään määränpäähän.”

”Materian suihkuttelusta luopuminen ratkaisisi fysikaalisen ongelman. 50-kiloisen henkilön hajottaminen aineettomaksi säteilyksi, jossa kvarkitkin olisivat erillään, vaatisi nimittäin noin sadan miljardin asteen lämpötilan, joka on satatuhatta kertaa Auringon ytimen lämpötila. Tällaisen kuumuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin sadan megatonnin vetypommin energia (noin kymmenentuhatta Hiroshimaan pudotettua pommia). Hurja määrä energiaa poksautettavaksi komentokeskuksen nurkassa!”

”Teleportaatiossa matkustaja itse ei siirtyisi mihinkään. Riittäisi siis, että hänen sisältämänsä informaatio välittyisi määränpäähän, jossa hänet kopioitaisiin paikalla olevasta aineesta.”

”Periaatteessa teleportaatiolaite toimisi samoin kuin telekopiokone. Faksissa teksti ja kuvat, eli paperiarkin sävyvaihtelut, muunnetaan skannaamalla sähköpulsseiksi. Pulssit lähetetään puhelinlinjoja pitkin vastaanottavaan kojeeseen, joka sähköisen informaation perusteella tulostaa kopion lähetetystä sivusta.”

”Edes teoriassa kvanttiteleportaatio ei kuitenkaan toimi arkipäivän mitoissa, joten Star Trekin temput jäävät tieteistarinoiksi ja planeetalta toiselle on edelleenkin siirryttävä muilla, hitaammilla menetelmillä.”

Elämyksiä uteliaalle jo 35 vuotta

Lehden ensimmäinen numero ilmestyi 10. lokakuuta 1980. Yleistajuinen tiedelehti perustettiin suomalaisen tiedeyhteisön aloitteesta.

Nimeksi valittiin tulevaisuutta henkivä Tiede 2000. Kun uusi vuosituhat alkoi, nimi lyhennettiin muotoon Tiede.

Päätoimittajina ovat toimineet Jali Ruuskanen, Tuula Koukku ja Jukka Ruukki.