Avaruusteleskoopin mittalaiteet ovat suojan alla (keltaisella). Nyt ne on viritetty hyvin kylmiksi. Kuva: Nasa

Tärkeän mittalaitteen Mirin lämpötila on nyt alle –267 astetta.

Avaruusteleskooppi James Webb on nyt hypercool. Kaikki Webbin laitteet ovat ainakin 233 asteen pakkasessa.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoi juuri ennen pääsiäistä, että se sai Webbin neljä mittalaitetta hyvin kylmiksi 7. huhtikuuta.

Äärimmäinen kylmyys on ehto sille, että mullistavaksi sanottu avaruusteleskooppi James Webb saa kaukaa avaruudesta tarkkoja havaintoja. Webb mittaa esimerkiksi etäisten kohteiden lämpösäteilyä.

Laitteista tärkein on Miri, joka mittaa maailmankaikkeuden ensimmäisiä tähtiä ja galakseja. Säteilyn matka näistä kohteita mittalaitteisiin on kestänyt yli 12,5 miljardia vuotta.

Niin etäistä avaruutta ei ole aiemmin suoraan tutkittu. Nasa ja Euroopan avaruusjärjestö Esa kehittivät herkkiä laitteita vuosia.

Mirin osia on jäähdytetty peräti miinus 267 asteeseen. Kylmentämiseen tarvittiin omaa ”jääkaappia”, joka kulki Webbin mukana avaruuden L2-pisteeseen vuoden alussa.

Lennon aikana laitteiden lämpötila laski avaruuden luontaisessa kylmyydessä miinus 183 celsiusasteeseen.

Laitteet jäähtyivät kuukauden matkalla määränpäähänsä lisää, kun tenniskentän kokoinen lämpösuojus avattiin mutkikkaassa operaatiossa.

Webbin neljä tärkeintä laitetta ovat nyt viisikerroksisen suojan varjossa. Suojus peittää laitteita Auringon, Maan ja Kuun vaikutuksilta.

Suoja avulla laitteiden lämpötila alennettiin –233:een asteeseen. Laitteista MIRI vaati kuitenkin tarkkoihin mittauksiin ainakin –267 asteen kylmyyden.

Webbin edistyksellinen ”jääkaappi”, tai oikeammin kryostaatti, jäähdytti kiertävän nestemäisen heliumin avulla laitteen ultrakylmäksi.

Jopa mittalaitteen atomien oma liike voi häiritä mittauksia. Tutkijat kutsuvat ilmiötä nimellä pimeä virta.

Jos mittalaitteen lämpötila nousee asteen, kohoaa pimeän virran määrä noin kymmenkertaiseksi, kertoo Nasan tiedote.

1_Turtsa

Teleskooppia vasta valmistellaan käyttöön, ja silti youtubesta löytyy videoita, joissa esitetään millaisia ihmeitä on kuvattu,  ja millaisia lähikuvia ko. teleskoopilla on otettu universumin kohteista. Hiukan hämää, kun esim. NASA ei ole julkaissut juurikaan materiaalia, tai että osa kuvista on selkeästi tietokonegrafiikkaa. Mahtaisiko syy olla siinä, että ns. huomiohuoraaminen on yleinen ja rasittava sairaus? Riemuidiootit kyhäävät videoita illat pitkät peräkammarin pimennoissa, jotta saisivat kalastetuksi hiukkasen huomiota, jota eivät muuten saa, eivätkä ansaitse?