Kuva: Corbis RF.

Ranskalaiset fyysikot huomasivat viinin sisältävän cesiumin radioaktiivista isotooppia cesium 137:ää, jota syntyi ydintestejen aikana. He osoittivat myös, että cesiumisotoopin määrää voidaan käyttää viinin ajoitukseen.

Ranskalaiset fyysikot huomasivat viinin sisältävän cesiumin radioaktiivista isotooppia cesium 137:ää, jota syntyi ydintestejen aikana. He huomasivat myös, että cesiumisotoopin määrää voidaan käyttää viinin ajoitukseen.

Bordeauxin yliopiston tutkija Phileppe Hubert keksi, että cesium-137:n määrä kasvaa 1950-luvun vuosikerroista alkaen aina vuonna 1963 valmistettuihin viineihin asti. Tuolloin ilmakehässä räjäytettiin satoja ydinpommeja. Cesium 137:n määrä putoaa nopeasti, kun ilmakehässä tehdyt ydintestit kiellettiin. Myös Tshernobylin onnettomuusvuotena 1986 pullotetuissa viineissä on runsaasti cesium 137:ää. Mittaamalla usean eri ikäisen pullon cesium 137 -pitoisuuden tutkijat laativat taulukon, jota voi käyttää viinin iän määrittämiseen.

Menetelmää on testattu ja sen on huomattu toimivan. Samalla selvisi esimeriksi, että jotkin grand cru –viinit, joita väitettiin yli satavuotiaiksi, ovat huomattavasti nuorempia. New Scientist korostaa, että viinin ystävien ei ole syytä huolestua, sillä löydetyt cesium-137 –pitoisuudet ovat korkeimmillaankin alle becquerelin litraa kohti. Tämä on noin sata kertaa vähemmän kuin luonnosta keskimäärin tuleva säteily.