ylioppilaslakki on tärkeä etappi koulutiellä. Kuvassa Fredriksonin valmistama lakki.

Kansainvälinen jättitutkimus mittasi geenien vaikutusta koulusaavutuksiin.

Jos tänään meinaavat puheenaiheet loppua ylioppilasjuhlien tai muiden valmistujaisten kahvipöydässä, voit piristää keskustelua arvioimalla Hilkka-mummulta tai Eino-papalta saatujen geenien vaikutusta juhlakalun saavutukseen.

Kansainvälisessä mammuttiluokan tutkimuksessa yhdisteltiin tietoja 125 000 ihmisen koulutussaavutuksista ja geeneistä. Science-lehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui yliopistoja Yhdysvalloista, Australiasta ja Länsi-Euroopasta. Suomea tutkimusryhmässä edustivat Oulun yliopiston tutkijat.

Tutkijat kävivät koehenkilöiden genomeista läpi kaksi miljoonaa kohtaa, joissa geenimuodoissa esiintyi pienintä mahdollista vaihtelua eli yhden emäksen eroja. Ne riittivät yhdessä selittämään kaksi prosenttia koehenkilöiden koulupolkujen pituuksista.

Voimakkain yksittäinen geenimuoto selitti vain 0,02 prosenttia koulusaavutuksista. Ihmisen fyysisiin ominaisuuksiin yksittäisillä geenimuodoilla on havaittu paljon voimakkaampaa vaikutusta. Pituuden vaihtelusta yhden geenin yhden emäksen variointi selittää vahvimmillaan 0,4 prosenttia.

Tutkimuksen tekijät aikovat seuraavaksi pureutua riskinottoon liittyvien asenteiden geneettiseen taustaan.

Kahvipöytäkeskustelussanne voitte puolestanne pureutua vaikka siihen, mitkä muut tekijät selittävät vastavalmistuneen opintomenestyksestä. Jos todistus ei mieltä ylennä, kannattaa sovun nimissä unohtaa perheen roolia korostavat tutkimustulokset ja hakea selitystä vaikka alle listatuista tutkimuksista.

xxxx Uutista on korjattu 20.6. klo 18.51. Alkuperäisessä tekstissä väitettiin, että perimä selittää koulumenestyksestä vain kaksi prosenttia. Tutkimuksessa ei kuitenkaan mitattu perimän kokonaisvaikutusta koulumenestykseen.