Kuva: Emory University.

Geenien tilke-dna säätelee nisäkkäiden sosiaalisuutta. Se saattaa mm. vaikuttaa parisuhteen tiiviyteen. Tämä pätee ainakin preeriamyyrillä.

Asiaa on tutkittu preeriaamyyrillä (Microtus ochrogaster), jotka muodostavat elinikäisiä parisiteitä jopa laboratorio-oloissa. Lajin urokset ovat erittäin sosiaalisia osallistuen poikasten hoivaamiseen. Vuoristossa esiintyvän sukulaislajjn ”äijänköriläät” ovat puolestaan tyypillisiä erakkoja.

Preeriamyyrien ”rakkausavioliitossa” on vahva kemiallinen side, joka lähilajilta puuttuu. Science –lehti kertoo, että koiraiden tilke-dna:ssa on tavallista pidempiä toistojaksoja eli mikrosatelliitteja vasopressiini-nimistä peptidihormonia koodaavan geenin kyljessä. Sen ansioista preeriakoiraiden aivoissa jyllää vahvempi lataus vasopressiinia kuin vuoristomyyrillä. Vasopressiini on aiemmissa tutkimuksessa tunnistettu sosiaalisen käyttäytymisen ja kiintymyksen avaintekijäksi monilla nisäkäslajeilla.