Kuvapörssi.

Sosiaalinen eristyminen sotkee immuunijärjestelmän toiminnan.

Yksinäiset ihmiset sairastuvat muita herkemmin infektioihin, sydänsairauksiin ja syöpään. Tähän asti kukaan ei ole varmuudella tiennyt, johtuuko sairastuminen elinoloista kuten kehnoista asuinoloista tai puutteellisesta terveydenhoidosta, vai ovatko syyt pikemmin biologisia. Nyt uusi tutkimus viittaa voimakkaasti jälkimmäiseen vaihtoehtoon: yksinäisyys sekoittaa perusteellisesti immuunijärjestelmän toiminnan.

Kalifornian yliopiston tutkimuksessa verrattiin kroonisessa yksinäisyydessä elävien ihmisten leukosyyttien kaikkien geenien toimintaa normaalia sosiaalista elämää viettävien ihmisten geeneihin.

Tulokset osoittivat, että yksinäisillä ihmisillä näitä tärkeitä immuunisoluja ohjailevien geenien toiminta poikkesi normaalista. Geenit, jotka ajavat tulehdusreaktiota, toimivat ylikierroksilla. Vastaavasti geenit, jotka taistelevat bakteereja, viruksia ja muita mikrobeja vastaan, toimivat vain puolella teholla.

Tutkimusta johtaneen professori David Colen mukaan geenien toimintaan ei vaikuta niinkään se kuinka monta ihmistä tunnet, vaan kuinka läheiseksi tunnet itsesi heidän kanssaan.

Tutkimuksen julkaisi Genome Biology.