Kuva: Bert Kaufmann / Wikimedia Commons

Seuran kaipuu sekoittaa valkosolujen tuotantoa pitkäksi aikaa.

Yksinäisyys altistaa sairauksille, nostaa verenpainetta ja lisää jopa ennenaikaisen kuoleman riskiä. Nyt tutkijat saivat selville, että seuran kaipuu on meille niin rankkaa siksi, että se peukaloi valkosolujen tuotantoa. Valkosolujen päätehtävä on torjua tulehduksia.

John Cacioppo ja hänen kollegansa Chicagon yliopistosta olivat huomanneet, että yksinäisillä on kehnompi vastustuskyky ja enemmän tulehdusta elimistössään kuin sellaisilla, jotka eivät tunne itseään yksinäisiksi. Kun he perkasivat ilmiötä tarkemmin, kävi ilmi, että yksinäisillä ilmeni tulehduksiin kytkeytyviä geenejä enemmän ja virusten tuhoamiseen liittyviä geenejä vähemmän kuin muilla.

141 ihmisen seurantatutkimus paljasti, että yksinäisyyden fysiologia voi synnyttää ikävän kierteen. Yksinäisyyden tunne nimittäin ennakoi muutoksia valkosoluja ohjaavien geenien toiminnassa vuoden päästä. Mutta sama päti myös toisin päin, eli muutokset näiden geenien ilmenemisessä ennustivat yksinäisyyttä vuotta myöhemmin. Valkosoluilla ja yksinäisyydellä näyttää siis olevan vastavuoroinen suhde, tutkijat kiteyttävät.

He kartoittivat yksinäisyyden solumekanismeja myös reesusapinoilla. Niilläkin yksinäisyys muutti valkosolujen tuotantoa. Vastustuskyky heikkeni, ja apinat sairastuivat helpommin.

Liittynyt13.3.2015