Tyytymättömyys omaan kehoon saattaa olla se tekijä, joka altistaa ylipainoisen masennukselle. Kuva: Kimmo Taskinen

Ylipaino voi uuden tutkimuksen mukaan aiheuttaa masennusta.

Aiemminkin on osoitettu, että ylipainoisilla ihmisillä on todennäköisemmin masennusta kuin normaalipainoisilla. Tähän asti oli kuitenkin epäselvää, johtaako masennus ylipainoon vai ylipaino masennukseen.

Ison brittiaineiston avulla on nyt tehty tutkimus ylipainon ja masennuksen yhteydestä. Tutkijat sanovat, että korkea painoindeksi muuttaa kehon tiettyjen geenien ilmenemistä ja se voi johtaa masennukseen.

Ilmiö vaikuttaa enemmän naisiin kuin miehiin.

Brittiläiset ja australialaiset tutkijat selvittivät ylipainon ja masennuksen yhteyttä aineistolla, joka oli koottu brittiläisestä biopankista. Aineistossa oli 500 000 henkilöä, joista noin 49 000 oli potenut masennusta.

Ryhmä havaitsi, että mitä enemmän potilaalla oli ylipainoa, sitä todennäköisemmin hän oli masentunut. Painoindeksin kasvaessa 4,7 pistettä masennuksen todennäköisyys lisääntyi miehillä 18 prosenttia ja naisilla 23 prosenttia.

Painoindeksi lasketaan siten, että henkilön paino jaetaan pituuden neliöllä. Ylipainon puolelle mennään, jos tulos ylittää lukeman 25.

Painon ja masennuksen välistä syy- ja seuraussuhdetta selvittääkseen tutkijat vertasivat kahdenlaisia geenejä, kertoo Exeterin yliopiston tiedote.

Toiset geenit olivat yhteydessä sekä lihavuuteen että siihen kytkeytyviin aineenvaihduntasairauksiin, kuten diabetekseen. Toiset sen sijaan kytkeytyivät vain lihavuuteen eivätkä lainkaan muihin fysiologisiin vaivoihin.

Ryhmä havaitsi, että molemmantyyppiset geenit olivat yhtä vahvassa yhteydessä lihavuuteen. Havainto viittaa siihen, että itse lihavuus aiheuttaa masennusta ilman siitä seuraavia aineenvaihdunnallisia sairauksia.

”Se pistää päättelemään, että psykologinen tekijä on vähintään yhtä vahva kuin fysiologinen, jos jälkimmäistä edes onkaan”, sanoi tutkimuksen kirjoittajiin kuuluva professori Tim Frayling Exeterin yliopistosta Guardian-lehdessä.

Esimerkiksi tyytymättömyys omaan kehoon voi olla se, joka lisää ylipainoisen masennusta.

Aineenvaihduntaa tutkiva lääketieteen professori Naveed Sattar Glasgow’n yliopistosta piti silti tutkimusta merkittävänä.

”Tämä on ehkä vahvinta näyttöä tähän mennessä siitä, että paino voi todella vaikuttaa masennukseen”, Sattar sanoi Guardianille.

”Tietysti myös monet muut tekijät voivat aiheuttaa masennusta. Silti laihtuminen saattaa joillakin kohentaa mielenterveyttä, ja hoikempana pysyminen voi ehkäistä masentumista.”

Tutkimuksen julkaisi International Journal of Epidemiology.