Metsäntutkimuslaitoksen pitkäaikaisseuranta osoittaa, että kaikkien raskasmetallien määrä luonnossa on jatkuvassa laskussa. Eniten on painunut lyijy, jonka keskimääräinen pitoisuus sammalissa on pienentynyt 78 prosenttia vuoden 1985 tasosta. Syynä on siirtyminen lyijyttömään bensiiniin. Myös paikallisten päästölähteiden, lähinnä metallitehtaiden, kuormitus on vähentynyt huomattavasti. Sama koskee Kuolan alueelta Koillis-Lappiin kulkeutuvaa nikkelilaskeumaa, kertoo Metsäntutkimus-lehti.

Sammalten raskasmetallipitoisuuksien määrittäminen on hyvä keino seurata laskeuman muutoksia. Menetelmä perustuu siihen, että kasvit ottavat ravinteita suoraan sadevedestä sekä niihin ilmasta leviävistä hiukkasista, ja samalla suodattavat itseensä epäpuhtauksia.

Raskasmetalleista elohopea, lyijy ja kadmium ovat ympäristön kannalta ongelmallisimpia, koska ne ovat pysyviä. Kun metalli on kerran päässyt luontoon, se säilyy. Luontoon joutuvat raskasmetallit ovat pääosin peräisin teollisuudesta, hiilivoimaloista, liikenteestä sekä lannotteiden epäpuhtauksista. Vaikka useat raskasmetallit ovatkin myrkkyjä, niin pieninä pitoisuuksina monet niistä toimivat välttämättöminä hivenravinteina. Tällaisia ovat esimerkiksi kupari, sinkki ja rauta.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.