Mikroskoopikuvassa näkyy keinohedelmöitys. Genomic Prediction -yrityksen geenitesti otettaisiin keinohedelmöitetystä alkiosta. Kuva: Shutterstock

”Haiskahtaa rodunjalostukselta”, sanoo asiantuntija.

Jos lääkäri tarjoaisi sinulle mahdollisuutta saada takuulla pitkä, komea ja älykäs lapsi, tarttuisitko tilaisuuteen? Entä jos lapsellasi olisi tilastollinen riski syntyä keskivertoa tyhmempänä? Hylkäisitkö hänet jo alkiovaiheessa?

Tällaista valintaa tarjoaa halukkaille nyt amerikkalainen geenialan kasvuyritys, New Jerseyssä toimiva Genomic Prediction.

Yritys myy vanhemmille palvelua, jossa pariskunnan laboratoriossa hedelmöitetyistä munasoluista otetaan geenitesti. Geeneistä arvioidaan nykyisen tutkimustiedon valossa, millainen ihminen juuri tästä alkiosta voisi kasvaa. Sitten paras alkio laitetaan äidin kohtuun kehittymään.

Pohjimmiltaan kyse on alkionseulonnasta, jota on pitkään jo tehtykin perinnöllisiä sairauksia geeneissään kantavien vanhempien auttamiseksi.

Hedelmöityshoidossa voidaan alkion geeneistä varmistaa, ettei syntyvä lapsi ole vaikeasti kehitysvammainen tai kanna sellaista geeniyhdistelmää, joka tuomitsisi hänet vaikeaan perinnölliseen sairauteen. Hoidon avulla riskialttiita geenejä kantavat vanhemmat voivat saada terveitä lapsia.

Amerikkalaisyritys vie kuitenkin seulontaa askeleen pidemmälle. Yhtiö katsoo alkioiden geeneistä, miten suuri riski lapsella olisi sairastua esimerkiksi diabetekseen, verenpainetautiin ja esimerkiksi tiettyihin syöpiin.

Tällaiset riskit ovat tilastollisia eivätkä välttämättä toteudu lapsen kohdalla lopulta lainkaan. Silti tieto kohonneesta riskistä saattaisi saada vanhemmat hylkäämään tällaisen alkion.

Eniten huomiota on herättänyt yrityksen lupaus ennustaa geeneistä, tulisiko lapsesta mahdollisesti poikkeuksellisen tyhmä tai lyhyt eli kuuluisiko hän näiden ominaisuuksien osalta alimpaan kahteen prosenttiin väestöstä.

Yksi yhtiön perustajista, Stephen Hsu, on jo lupaillut, että viimeistään kymmenen vuoden päästä voidaan alkioista ennustaa älykkyysosamäärä jo varsin tarkastikin.

”Ehkä siitä alimpaan yhteen prosenttiin kuuluvasta alkiosta voi tulla hieno ihminen, ehkä jopa tutkija, mutta todennäköisyydet ovat sitä vastaan”, Hsu kertoi The Guardian -sanomalehdelle toukokuussa. Taustaltaan Hsu on teoreettinen fyysikko.

Aiheesta äskettäin kirjoittanut MIT Technology Review -lehti vertaa tällaista geeniseulontaa tieteiselokuva Gattacaan.

Lähitulevaisuutta kuvaavassa elokuvassa ihmiset jaetaan geeniensä perusteella kelpoihin ja epäkelpoihin. Epäkelpoja ei tapeta, mutta käytännössä ainoastaan geeneiltään kelvolliset saavat kunnollisia töitä.

Lehden haastattelema hedelmällisyyslääkäri David Keefe on huolissaan alkionseulonnan käytöstä vain geeneiltään lupaavimpien lasten valikoimiseen.

”Kyllä se heti kättelyssä herättää kysymyksiä rodunjalostuksesta.”

Kalifornian yliopistossa Davisissa työskentelevä geneetikko Graham Coop pitää yrityksen mainosväitteitä silkkana pötynä.

”On vastuutonta esittää, että tiede olisi siinä pisteessä, jossa voidaan luotettavasti ennustaa alkiosta riskejä ja valita sen perusteella. Ei yksinkertaisesti ole”, Coop sanoo.

Kansainvälinen tutkimusryhmä kokeili hiljattain, millä tarkkuudella ihmisen pituutta tai älykkyyttä voitaisiin ennustaa geeneistä. Kun vanhempien pituus ja älykkyys olivat tiedossa, tutkijat laskivat tietokoneella parhaat mahdolliset alkiot heidän geeneistään.

Tulos oli, että parhaat pituusgeenit kantavan alkion valinta tuottaisi teoriassa korkeintaan 2,5 senttiä pidemmän lapsen. Älykkyyttä ennakoivilla geeneillä olisi myös vaikutusta korkeintaan 2,5 äo-pisteen verran.

Geenitiedon ennustustarkkuus on tutkimusten perusterella niin huono, että pituuden saati vielä monimutkaisempien ominaisuuksien kuten älykkyyden seulonta alkiosta on silkkaa hakuammuntaa.

”Saatat olla väärässä yhtä usein kuin oikeassa”, tiivistää populaatiogeneetikko Peter Joshi asian Science-tiedelehdessä.

Geenitestejä myyvä Genomic Prediction -yritys on saanut tutkijoilta runsaasti ryöpytystä lupauksistaan.

Luomuna syntynee paras, mutta jos jo haisteluvaiheessa ollaan oltu kuuntelematta nenää ja kompromissattu järkivalintaan, lienee pieni alkioseilonta ihan ok. Tuskinpa mikään niistä alkioista erityisen hyvä on, joten ottakoon tuumansa lisäpituutta, mikäli kokee sen olevan korkean hintansa väärti.

Osaaminen ei vielä ole sillä tasolla, jotta keinotekoinen valinta olisi luomua parempaa.

MJ