Työhuoneeni seinällä on alla kuvattu juliste. Minulla on teoria, että kukaan fyysikko ei laita näitä hölmöjä Einstein-kuvia esille itse, ainakaan vapaaehtoisesti, vaan ne päätyvät seinille monimutkaisempien prosessien seurauksena.

Oxfordissa kollegani kiinnitti työhuoneemme seinälle piirretyn julisteen, jossa oli Einstein jojo kädessä ja sepalus auki. Hän inhosi kuvaa, mutta oli saanut sen tyttöystävänsä isältä, ja piti sitä esillä siltä varalta, että tyttöystävä käy työhuoneella.

En tiedä alla olevan kuvan tarinaa. En kuitenkaan ole ottanut sitä pois seinältä.

Sartorius

Esko Valtaojalla on varmaan oikeaa taidetta tapettina, mutta mitäs fyysikot vapaaehtoisesti asettavat työhuoneen seinälle? Bohrin atomimallin kuvanko?

Einstein sepalus auki olisi hauska nähdä. Liekö netissä?

Astronomy

Hei te siellä jossain, missä viipyy kommentit ja kannanotot? Syksy kyllä mielestäni hieman hutiloi sanan "teoria" kanssa tässä aiheessa, nimittäin jos teoria on tieteellinen selitys tai oletus, niin tässä tapauksessa teoria "kukaan fyysikko ei laita näitä hölmöjä Einstein-kuvia esille itse, ainakaan vapaaehtoisesti, vaan ne päätyvät seinille monimutkaisempien prosessien seurauksena" on siis oletus. Kommentoikaa, ystävät, niin saamme selkoa enempi monimutkaisista prosesseista...

laamanni

Minusta kans fyysikoiden ja muiden tutkijoiden pitäisi laittaa omaa taidettaan seinille. Näin tutkijat voisivat vertailla toisiaan keskenään paremmin.

Astronomy

Hyvää Uuttavuotta Syksylle ja kaikille tän blogin seuraajille, enempi intoa vaan kommentoida ja jättää omia kommentteja!! Raketteja siis poksauttelemaan ja keskustelemaan!!!!

J.B. Raade

Tässä linkki jojo-kuvaan: http://www.physlink.com/estore/cart/EinsteinYoYoMagnet.cfm
Ei siis ole hääppönen. Nimimerkille Astronomy: On erilaisia konteksteja liittyen diskurssiin. Selkeästi Syksyn "teoria" ei ollut tieteellisessä kontekstissa, vaan ihan suoraan arkisesta sanavarastosta, jossa sanaa käytetään juuri noin. Alapa käyttämään premissejä,hypoteesejä, synteesejä ja konkluusiota arkikielessä, niin huomaat pian jääväsi vaille kuulijoita.

tavis

Minä olen lukenut eräästä kirjasta että monella fyysikolla on kuulemma seinällään kuva Paul Gauguinin taulusta Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme? Taulun tarina ja nimi ovat milenkiintoisia.

Astronomy

Herra nimeltä Rick Feynman on minulle kaikkein suurin suurmies. Hänen teoksiaan on suomennettu tosi ansiokkaasti, kannattaa ehdottomasti tutustua häneen ellette ole jo sitä tehnyt!

LS

Me fyysikot kärsimme kollektiivisesti siitä, että aina kun jossain kuvassa esiintyy fyysikko, hän on iäkäs ja tukka on räjähtänyt (kuten Räsäsenkin kuvassa). Nämä stereotypiat haittaavat huomattavasti kanssakäymistä misujen kanssa. Ja täysin keinotekoista - katsokaapa vaikka Feynmania tai Einsteinia nuorina.