"Se on tietenkin täysin vapaaehtoista", sanoo avainjuhlien emäntä Ang Leen elokuvassa Jäämyrsky. Kuva: ruutukaappaus Youtubesta.
"Se on tietenkin täysin vapaaehtoista", sanoo avainjuhlien emäntä Ang Leen elokuvassa Jäämyrsky. Kuva: ruutukaappaus Youtubesta.

Kuka sanoi, että yksiavioinen suhde on parempi kuin avoin!

Ang Leen hienossa elokuvassa Jäämyrsky (1997) on sosiaalihistoriallisesti kiinnostava katkelma ns. key partyista eli avainjuhlista. Kun vieraat astuvat ovesta sisään, kutsujen emäntä ottaa heidät vastaan pidelleen maljakkoa, johon miehet saavat jättää autonavaimensa.Illanistujaisten päätteeksi vaimot poimivat jonkun muun kuin oman miehensä avaimet maljakosta ja lähtevät tämän matkaan. Seuraavana päivänä rouvat palaavat kotiin kuin ei mitään.

Kohtaus on tuokiokuva vapaan rakkauden aikakaudelta, jolloin aivan tavalliset boheemit porvarit tekivät epäsovinnaisia elämäntapakokeiluja. Jälkikäteen näitä kokeiluja on pidetty hupsuina yrityksinä, joista ei voinut seurata muuta kuin henkistä krapulaa ja onnettomia avioliitoja. Niinpä sitten 80-luvulla tehtiin tervehdyttävä paluu yksiavioisuuteen.

Olivatko 70-luvun parinvaihtajat todellakin väärässä, ja oliko paluu yksiavioisuuteen välttämätön korjausliike? Michiganin yliopiston professori Terri Conley on työtovereineen käynyt läpi tutkimukset suhteista, joissa puolisot sallivat toisilleen käynnit vieraissa, ja päätyi katsauksessaan siihen, ettei avoimissa liitoissa voida sen huonommin kuin yksiavioisissa suhteissa. Tutkimuksia on tehty vähän, mutta ainakaan ne eivät ratkaise kiistaa siitä, millainen suhdemuoto on paras. (Conleyn ja kumppaneiden review-tutkimuksesta löytyy ilmainen pdf, kun googlaa sen nimellä.)

Vapailla suhteilla on lähinnä huono maine. Monet ovat sitä mieltä, että yksiavioisessa suhteessa seksi on parempaa, puolisot tyytyväisempiä, mustasukkaisuus vähäisempää ja lapsilla on paremmat oltavat. Toistaiseksi tutkimusnäyttö ei kuitenkaan anna tukea missään näistä kohdista, että yksiavioisilla menisi paremmin kuin vapaissa suhteissa elävillä.

Olisiko siis aika palata avainbileisiin? Northwestern-yliopiston sosiaalipsykologian professori Eli Finkelin mielestä vapaat, sovitut ulkosuhteet olisivat yksi keino virkistää nykyavioliittoja. Jos seksi ei suhteessa suju, tämän arvokkaan tarpeen voisi tyydyttää sen ulkopuolella ilman että, muuten hyvästä avioliitosta pitäisi luopua.

Jos vapaat suhteet tuntuvat liian radikaalilta kuviolta, Finkelillä on kuitenkin myös toisenlaisia vinkkejä suhteiden virkistämiseksi. Yhdestä kätevästä niksistä kerron ensi viikolla ilmestyvän Tiede-lehden avioliittojutussa.

Kommentit (24)

optimistx
Liittynyt14.1.2008
Viestejä852

"Hei Hanna ja lapset, nyt isi lähtee vähäksi aikaa vaihtamaan tuon äiskän toiseen naiseen, joohan?"

"Kivaa, jännää, tuothan sen meillekin tänne juttelemaan äiskän kanssa? Onko se meille sitten toinen äiti?"

"No mutta hyvä mies, tuohan on mainio ajatus, miksi emme ole ennen ajatelleet semmoista! Juuri sellainen kuin Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies"

"Onpas tämä oikein positiivinen perhe, kun suhtautuu noin ennakkoluulottomasti iskän ideoihin. Kyllä tämä perhe porskuttaa vielä pari vuosikymmentä näin onnellisena"

---

Jokin tuossa visiossa kuitenkin hieman mättää.

 

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Aweb
Liittynyt16.3.2005
Viestejä41238
optimistx

"Hei Hanna ja lapset, nyt isi lähtee vähäksi aikaa vaihtamaan tuon äiskän toiseen naiseen, joohan?"

"Kivaa, jännää, tuothan sen meillekin tänne juttelemaan äiskän kanssa? Onko se meille sitten toinen äiti?"

"No mutta hyvä mies, tuohan on mainio ajatus, miksi emme ole ennen ajatelleet semmoista! Juuri sellainen kuin Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies"

"Onpas tämä oikein positiivinen perhe, kun suhtautuu noin ennakkoluulottomasti iskän ideoihin. Kyllä tämä perhe porskuttaa vielä pari vuosikymmentä näin onnellisena"

---

Jokin tuossa visiossa kuitenkin hieman mättää.

 

Tai sinun tavassasi soveltaa sitä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ueberweg
Liittynyt12.9.2008
Viestejä1218
optimistx

"Hei Hanna ja lapset, nyt isi lähtee vähäksi aikaa vaihtamaan tuon äiskän toiseen naiseen, joohan?"

"Kivaa, jännää, tuothan sen meillekin tänne juttelemaan äiskän kanssa? Onko se meille sitten toinen äiti?"

"No mutta hyvä mies, tuohan on mainio ajatus, miksi emme ole ennen ajatelleet semmoista! Juuri sellainen kuin Paasilinnan kirjassa Onnellinen mies"

"Onpas tämä oikein positiivinen perhe, kun suhtautuu noin ennakkoluulottomasti iskän ideoihin. Kyllä tämä perhe porskuttaa vielä pari vuosikymmentä näin onnellisena"

---

Jokin tuossa visiossa kuitenkin hieman mättää.

 

Tuossa sinun visiossasi kieltämättä jokin hieman mättää, mutta mitä tekemistä sillä on blogi-kirjoituksen ja sen pohjana olevan artikkelin kanssa?

BCK
Liittynyt9.7.2010
Viestejä6960

Kuinkahan yleistä se on, että puolisot (tai pitkään seurustelleet) eivät ole lainkaan mustasukkaisia?

Ueberweg
Liittynyt12.9.2008
Viestejä1218
BCK

Kuinkahan yleistä se on, että puolisot (tai pitkään seurustelleet) eivät ole lainkaan mustasukkaisia?

En usko, että se on kovinkaan yleistä. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, ovatko puolisot mustasukkaisia toisilleen tilapäisistä tai satunnaisista seksisuhteista. Sellaisia pareja on jonkin verran.

Hillman
Liittynyt19.11.2010
Viestejä1108

Kyllä pari kannattaa vaihtaa tiedä vaikka saa kolmoset tai suoran! 

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Vatkain
Liittynyt4.3.2008
Viestejä27432
Hillman

Kyllä pari kannattaa vaihtaa tiedä vaikka saa kolmoset tai suoran! 

Riippuu siitä mitä flopissa on.

Hämmentää.

optimistx
Liittynyt14.1.2008
Viestejä852
Ueberweg
optimistx

...

Jokin tuossa visiossa kuitenkin hieman mättää.

 

Tuossa sinun visiossasi kieltämättä jokin hieman mättää, mutta mitä tekemistä sillä on blogi-kirjoituksen ja sen pohjana olevan artikkelin kanssa?

Kysymykseesi kai odotat vastausta "Ei mitään" ? Kas tässä saat sen, ole hyvä : "Ei mitään"  :)

 

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Kosh
Liittynyt16.3.2005
Viestejä21228
Ueberweg
BCK

Kuinkahan yleistä se on, että puolisot (tai pitkään seurustelleet) eivät ole lainkaan mustasukkaisia?

En usko, että se on kovinkaan yleistä. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, ovatko puolisot mustasukkaisia toisilleen tilapäisistä tai satunnaisista seksisuhteista. Sellaisia pareja on jonkin verran.

Mustasukkaisuus on tyhmää. Onneksi usein ohimenevääkin. Se kertoo toisaalta epävarmuudesta, eli ei luota parisuhteen pysyvyyteen jos pitää koko ajan pelätä jonkun ohikulkijan nappaavan puolison matkaansa. Toisaalta se voi olla oire vähän vakavammasta asennevammasta, eli pyrkimyksestä omistaa toinen ja kontrolloida hänen elämäänsä. Joka tapauksessa, mustasukkaisuus johtaa helposti negatiivisen kierteeseen, kun aletaan ensin epäillä toisen motiiveja ja sitoutumista, sitten pian ehkä ilmaista epäluuloaan ääneenkin. Se horjuttaa jo oikeastikin molemminpuolista luottamusta. Pahimmillaan öykkärit mustasukkaisuuspuuskissaan syyllistyvät henkiseen tai fyysiseen väkivaltaan kun antavat primitiivireaktioiden hallita.

Pidemmässä suhteessa, kun keskinäinen luotto ja sitoutuminen on vahvaa, mustasukkaisuuden asteet ainakin laimenevat, elleivät katoa kokonaan. Toista ei enää tarvitse kytätä eikä epäillä. Ohimenevä flirtti jossain tilanteessa esim. muiden miesten toimesta ei hetkauta, koska tietää että ei se mihinkään johda. Jossain tapauksissa varmasti puoliso voi tiedostaa esimerkiksi toisen käyvän vieraissa, muttei välitä siitä mustasukkaisella tavalla, jos liitto muutoin pysyy kunnossa. Kun on riittävästi yhteistä elämää takana, ei toisen huomion joka ikisestä minuutista ole mitään tarvetta kilpailla muiden kanssa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Liittynyt16.3.2005
Viestejä41238
Kosh

Mustasukkaisuus on tyhmää.

Onhan se. Mutta myös inhimillistä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

BCK
Liittynyt9.7.2010
Viestejä6960
Kosh
Ueberweg
BCK

Kuinkahan yleistä se on, että puolisot (tai pitkään seurustelleet) eivät ole lainkaan mustasukkaisia?

En usko, että se on kovinkaan yleistä. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, ovatko puolisot mustasukkaisia toisilleen tilapäisistä tai satunnaisista seksisuhteista. Sellaisia pareja on jonkin verran.

Mustasukkaisuus on tyhmää. Onneksi usein ohimenevääkin. Se kertoo toisaalta epävarmuudesta, eli ei luota parisuhteen pysyvyyteen jos pitää koko ajan pelätä jonkun ohikulkijan nappaavan puolison matkaansa. Toisaalta se voi olla oire vähän vakavammasta asennevammasta, eli pyrkimyksestä omistaa toinen ja kontrolloida hänen elämäänsä. Joka tapauksessa, mustasukkaisuus johtaa helposti negatiivisen kierteeseen, kun aletaan ensin epäillä toisen motiiveja ja sitoutumista, sitten pian ehkä ilmaista epäluuloaan ääneenkin. Se horjuttaa jo oikeastikin molemminpuolista luottamusta. Pahimmillaan öykkärit mustasukkaisuuspuuskissaan syyllistyvät henkiseen tai fyysiseen väkivaltaan kun antavat primitiivireaktioiden hallita.

Pidemmässä suhteessa, kun keskinäinen luotto ja sitoutuminen on vahvaa, mustasukkaisuuden asteet ainakin laimenevat, elleivät katoa kokonaan. Toista ei enää tarvitse kytätä eikä epäillä. Ohimenevä flirtti jossain tilanteessa esim. muiden miesten toimesta ei hetkauta, koska tietää että ei se mihinkään johda. Jossain tapauksissa varmasti puoliso voi tiedostaa esimerkiksi toisen käyvän vieraissa, muttei välitä siitä mustasukkaisella tavalla, jos liitto muutoin pysyy kunnossa. Kun on riittävästi yhteistä elämää takana, ei toisen huomion joka ikisestä minuutista ole mitään tarvetta kilpailla muiden kanssa.

Kosh, tarkoitin siis sellaista mustasukkaisuutta, joka ilmenee silloin kun puoliso on avoimesti toisen kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä (eli koskien tämän keskustelun aihetta, parinvaihtoa jne.) - en siis tatkoittanut sellaista perusteetonta mustasukkaisuuden tunnetta, että vain epäilee puolison uskottomuutta. Oletko sitä, mieltä, että mustasukkaisuuden tunne on tyhmä myös silloin, kun puoliso pettää avoimesti?

BCK
Liittynyt9.7.2010
Viestejä6960
Aweb
Kosh

Mustasukkaisuus on tyhmää.

Onhan se. Mutta myös inhimillistä.

Se on inhimillistä, koska lienee lajiominaisuutemme. Lisääntymiseen liittyvä mustasukkaisuus on koodattu jollain todennäköisyydellä pareja muodostavien eläinlajien geeneihin, ja mehän lajina olemme pareja muodostava. On miehelle evolutiivisesti "viisasta" vahtiaa, ettei joudu kasvattamaan toisen miehen lapsia, ja naiselle on "viisasta" vahtia, ettei mies tuhlaa resursseja muuhun kuin naisen ja miehen yhteisiin lapsiin. Kirjoitan "viisasta" lainausmerkeissä, koska kyllähän liiallisesta mustasukkaisuudesta toki paljon murhettakin aiheutuu, ja onhan lajillemme ihan mahdollista olla altruistisia, adoptoida ei-geneettisiä jälkeläisä jne..

Aweb
Liittynyt16.3.2005
Viestejä41238
BCK

 Kosh, tarkoitin siis sellaista mustasukkaisuutta, joka ilmenee silloin kun puoliso on avoimesti toisen kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä (eli koskien tämän keskustelun aihetta, parinvaihtoa jne.) - en siis tatkoittanut sellaista perusteetonta mustasukkaisuuden tunnetta, että vain epäilee puolison uskottomuutta. Oletko sitä, mieltä, että mustasukkaisuuden tunne on tyhmä myös silloin, kun puoliso pettää avoimesti?

Parinvaihtobileissä ei liene kysymys pettämisestä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Liittynyt16.3.2005
Viestejä21228
Aweb
BCK

 Kosh, tarkoitin siis sellaista mustasukkaisuutta, joka ilmenee silloin kun puoliso on avoimesti toisen kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä (eli koskien tämän keskustelun aihetta, parinvaihtoa jne.) - en siis tatkoittanut sellaista perusteetonta mustasukkaisuuden tunnetta, että vain epäilee puolison uskottomuutta. Oletko sitä, mieltä, että mustasukkaisuuden tunne on tyhmä myös silloin, kun puoliso pettää avoimesti?

Parinvaihtobileissä ei liene kysymys pettämisestä.

Niin, eikä vieraissa käymisessä muutenkaan yleisesti ottaen. Pettäminen terminä tulee kai kyseeseen ainoastaan jos on vannottu uskollisuutta ja luvattu pidättäytyä parisuhteen ulkopuolisista suhteista mutta silti tehdään sitä. Mutta juu, kyllä mustasukkaisuuden tunne silloinkin on tyhmää. Fiksumpi tunne on esim. pettymys, viha tai muu vastaava joka kohdistuu luottamuksen rikkomiseen eikä siihen tosiasiaan, että puolisolla ja jollain muulla on jotain aktiviteettia keskenään.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Liittynyt16.3.2005
Viestejä21228
BCK
Aweb
Kosh

Mustasukkaisuus on tyhmää.

Onhan se. Mutta myös inhimillistä.

Se on inhimillistä, koska lienee on lajiominaisuutemme. Lisääntymiseen liittyvä mustasukkaisuus on koodattu jollain todennäköisyydellä pareja muodostavien eläinlajien geeneihin, ja mehän lajina olemme pareja muodostava. On miehelle evolutiivisesti "viisasta" vahtiaa, ettei joudu kasvattamaan toisen miehen lapsia, ja naiselle on "viisasta" vahtia, ettei mies tuhlaa resursseja muuhun kuin naisen ja miehen yhteisiin lapsiin. Kirjoitan "viisasta" lainausmerkeissä, koska kyllähän liiallisesta mustasukkaisuudesta toki paljon murhettakin aiheutuu, ja onhan lajillemme ihan mahdollista olla altruistisia, adoptoida ei-geneettisiä jälkeläisä jne..

Moni inhimillinen, luonnollinen asia on tyhmää ja vahingollista. On sekin inhimillistä, että nakkiputkan jonossa hierotaan neniä, kun liskoaivot saavat enemmän valtaa, mutta kaikin tavoin typerää ja ei-rakentavaa toimintaa. Yleensä ottaen sivistynyt ihminen pyrkii käyttäytymään vähintäänkin sosiaalisten normien mukaisesti ja joskus jopa eettisten periaatteidensa mukaisesti siitä huolimatta että primitiiviosasto lähettää jatkuvasti kaikenlaisia impulsseja. Usein myös älykäs ihminen pystyy järkeilemään asiat eri tavoin kuin miljoonia vuosia vanha selviytymistaistelumekanismi signaloi. Impulssikontrollin heikkous johtaa nopeasti ongelmiin ja voi olla jopa sairaus.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Liittynyt16.3.2005
Viestejä41238
Kosh
Aweb

Parinvaihtobileissä ei liene kysymys pettämisestä.

Niin, eikä vieraissa käymisessä muutenkaan yleisesti ottaen. Pettäminen terminä tulee kai kyseeseen ainoastaan jos on vannottu uskollisuutta ja luvattu pidättäytyä parisuhteen ulkopuolisista suhteista mutta silti tehdään sitä.

No aika moni ihminen naimisiinmennessään olettaa, että kyse on tuosta. Se siis on tavallaan lähtökohta, josta voidaan tehdä poikkeus sopimalla jostain muusta.

edit. tarkalleen ottaen tässä ei kylläkään ollut kyse naimisissaolosta...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

BCK
Liittynyt9.7.2010
Viestejä6960
Kosh
BCK
Aweb
Kosh

Mustasukkaisuus on tyhmää.

Onhan se. Mutta myös inhimillistä.

Se on inhimillistä, koska lienee on lajiominaisuutemme. Lisääntymiseen liittyvä mustasukkaisuus on koodattu jollain todennäköisyydellä pareja muodostavien eläinlajien geeneihin, ja mehän lajina olemme pareja muodostava. On miehelle evolutiivisesti "viisasta" vahtiaa, ettei joudu kasvattamaan toisen miehen lapsia, ja naiselle on "viisasta" vahtia, ettei mies tuhlaa resursseja muuhun kuin naisen ja miehen yhteisiin lapsiin. Kirjoitan "viisasta" lainausmerkeissä, koska kyllähän liiallisesta mustasukkaisuudesta toki paljon murhettakin aiheutuu, ja onhan lajillemme ihan mahdollista olla altruistisia, adoptoida ei-geneettisiä jälkeläisä jne..

Moni inhimillinen, luonnollinen asia on tyhmää ja vahingollista. On sekin inhimillistä, että nakkiputkan jonossa hierotaan neniä, kun liskoaivot saavat enemmän valtaa, mutta kaikin tavoin typerää ja ei-rakentavaa toimintaa. Yleensä ottaen sivistynyt ihminen pyrkii käyttäytymään vähintäänkin sosiaalisten normien mukaisesti ja joskus jopa eettisten periaatteidensa mukaisesti siitä huolimatta että primitiiviosasto lähettää jatkuvasti kaikenlaisia impulsseja. Usein myös älykäs ihminen pystyy järkeilemään asiat eri tavoin kuin miljoonia vuosia vanha selviytymistaistelumekanismi signaloi. Impulssikontrollin heikkous johtaa nopeasti ongelmiin ja voi olla jopa sairaus.

 

Tässä ei kylläkään puhuttu niinkään mustasukkaisesta käyttäytymisestä (vrt. impulssikontrollin heikkous), vaan mustasukkaisuuden tunteesta. Mustasukkaisuuden tunne ei ole sivistyneisyyttä tai sivistymättömyytä, tai älykkyyttä tai älyttömyyttä. 

Kuinka monta prosenttia miehistä pystyisi katsomaan vaimonsa ja vieraan miehen paneskelua tuntematta mitään mustasukkaisuutta? Tai edes sallimaan parinvahdon vaimolleen, ilman että aktia tarvitsisi itse olla todistamassa? Miehethän ne yleensä kokevat isompaa seksuaalista mustasukkaisuutta (ja naiset kokevat enemmän mustasukkaisuutta, jos mies rakastuu toiseen) - näin ainakin evoluutiopsykologian mukaan.

Sitten voi kyllä pohtia sitä, voiko sitä mustasukkaisuuden tunnetta jotenkin hälventää järkeilemällä. Voiko?

Ueberweg
Liittynyt12.9.2008
Viestejä1218
BCK

Tässä ei kylläkään puhuttu niinkään mustasukkaisesta käyttäytymisestä (vrt. impulssikontrollin heikkous), vaan mustasukkaisuuden tunteesta. Mustasukkaisuuden tunne ei ole sivistyneisyyttä tai sivistymättömyytä, tai älykkyyttä tai älyttömyyttä. 

Tästä olen samaa mieltä. Mikäänhän ei estä Koshia kokeilemasta.

BCK

Kuinka monta prosenttia miehistä pystyisi katsomaan vaimonsa ja vieraan miehen paneskelua tuntematta mitään mustasukkaisuutta? Tai edes sallimaan parinvahdon vaimolleen, ilman että aktia tarvitsisi itse olla todistamassa? Miehethän ne yleensä kokevat isompaa seksuaalista mustasukkaisuutta (ja naiset kokevat enemmän mustasukkaisuutta, jos mies rakastuu toiseen) - näin ainakin evoluutiopsykologian mukaan.

Prosenteista en osaa sanoa, mutta onhan niitä jonkin verran miehiä, jotka nimenomaan saavat kiksejä siitä, että heidän puolisonsa käy vieraissa. Ja minulla on sellainen fiilis, että tämä on nimenomaan miesten juttu, joten hieman epäilen evoluutiopsykologiaa tässäkin kohtaa, jos siellä yleisesti ollaan tultu tuohon johtopäätökseen. Tosin voihan tuo fetissi saada voimaa juuri seksuaalisesta mustasukkaisuudesta.

Ja onhan niitä parinvaihtajiakin. Tuskin heillä mustasukkaisuus ainakaan ylitsepääsemättömän rankkaa on, vaikka jotain tuntemuksia tulisikin.

BCK

Sitten voi kyllä pohtia sitä, voiko sitä mustasukkaisuuden tunnetta jotenkin hälventää järkeilemällä. Voiko?

En usko, että pystyy järkeilemällä hälventämään. Kuten Kosh sanoi, niin riittävän syvä luottamus puolisoon auttaa.

MooM
Liittynyt29.6.2012
Viestejä7167
Ueberweg

Prosenteista en osaa sanoa, mutta onhan niitä jonkin verran miehiä, jotka nimenomaan saavat kiksejä siitä, että heidän puolisonsa käy vieraissa. Ja minulla on sellainen fiilis, että tämä on nimenomaan miesten juttu, joten hieman epäilen evoluutiopsykologiaa tässäkin kohtaa, jos siellä yleisesti ollaan tultu tuohon johtopäätökseen. Tosin voihan tuo fetissi saada voimaa juuri seksuaalisesta mustasukkaisuudesta.

Ja onhan niitä parinvaihtajiakin. Tuskin heillä mustasukkaisuus ainakaan ylitsepääsemättömän rankkaa on, vaikka jotain tuntemuksia tulisikin.

Kaikki mieltymykset eivät ole biologisesti järkeviä... Tuossa mainitussa voi olla takana nopeasti ajatellen kaksi aika erilaista näkökulmaa: ensiksi nöyryytyksestä nauttiminen (toinen panee ja ehkä paljon paremmin) ja toisaalta vaimon omistaminen niin täysin, että häntä voi lainata. Tai sitten ihan vaan ko tilanteesta tykkääminen ilman valtakuviota.

Parinvaihdosta olen kuullut juttua, että joillain kokeilleilla se on pilannut koko suhteen, kun jompikumpi tai molemmat on kuitenkin tullut mustasukkaiseksi ja/tai itsetunto ei muuten ole kestänyt tilannetta. Tai on tullut jotain ajatuksia siitä, että puoliso paritti hänet, jotta pääsisi itse panemaan vierasta (tai tuttua). Muta ilmeisesti toimivaakin parinvaihtoa on. Varmasti vaatii (kiinnostuksen lisäksi) rautaisen luottamuksen toiseen ja hyvän itsetunnon.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

BCK
Liittynyt9.7.2010
Viestejä6960
Ueberweg
BCK

Kuinka monta prosenttia miehistä pystyisi katsomaan vaimonsa ja vieraan miehen paneskelua tuntematta mitään mustasukkaisuutta? Tai edes sallimaan parinvahdon vaimolleen, ilman että aktia tarvitsisi itse olla todistamassa? Miehethän ne yleensä kokevat isompaa seksuaalista mustasukkaisuutta (ja naiset kokevat enemmän mustasukkaisuutta, jos mies rakastuu toiseen) - näin ainakin evoluutiopsykologian mukaan.

Prosenteista en osaa sanoa, mutta onhan niitä jonkin verran miehiä, jotka nimenomaan saavat kiksejä siitä, että heidän puolisonsa käy vieraissa. Ja minulla on sellainen fiilis, että tämä on nimenomaan miesten juttu, joten hieman epäilen evoluutiopsykologiaa tässäkin kohtaa, jos siellä yleisesti ollaan tultu tuohon johtopäätökseen. Tosin voihan tuo fetissi saada voimaa juuri seksuaalisesta mustasukkaisuudesta.

Ja onhan niitä parinvaihtajiakin. Tuskin heillä mustasukkaisuus ainakaan ylitsepääsemättömän rankkaa on, vaikka jotain tuntemuksia tulisikin.

Evoluutiopsykologiset mallit ovat jonkinlaisia tilastollisia todennäköisyyksiä, joihin tietysti on poikkeuksia. Evoluutiopsykologiset selitykset pohjaavat siihen, että käyttäytymällä tavalla X tai Z, henkilön geenit todennäkisemmin monistuvat - on todennäköisempää, että edes vähän mustasukkaisuutta tuntevat ihmiset eli pettämiselle herkemmät ihmiset ovat levittäneet geenejään, kuin parinvaihtoa harrastaneet. Mutta, kuten sanot, poikkeuksiakin on. Ja mistäs sitä tietää, vaikka joku keksisi ns. just so storyn, jonka perusteella parinvaihdostakin voisi ajatella olevan jotain evolutiivista hyötyä. Tätä kyllä epäilen, melkein yhtä paljon kiin epäilen, että koskaan keksittäisiin itsemurhalle evolutiivisia (yksilön omia geenejä levittäviä) hyötyjä (jos pitäydytään ihmisessä, eikä hämähäkeissä tai muissa lajeissa).

Kosh
Liittynyt16.3.2005
Viestejä21228
Ueberweg
BCK

Tässä ei kylläkään puhuttu niinkään mustasukkaisesta käyttäytymisestä (vrt. impulssikontrollin heikkous), vaan mustasukkaisuuden tunteesta. Mustasukkaisuuden tunne ei ole sivistyneisyyttä tai sivistymättömyytä, tai älykkyyttä tai älyttömyyttä. 

Tästä olen samaa mieltä. Mikäänhän ei estä Koshia kokeilemasta.

Joo, mulla nyt tuo teksti lavenee äkkiä muihinkin juttuihin kuin jonkun monta viestiä aiemman kommentin konteksti, joten varmaan totta tuo. Tunne on tunne, mutta täysipäinen ihminen ei kuitenkaan antaudu tunteidensa orjaksi, sitä tässä tarkoitin. Se käytös kuitenkin, jos on ilmaantuakseen, perustuu hallitsemattomiin tunneryöppyihin.

Mitä omiin kokeiluihini tulee, niin olen kyllä havainnut tietynlaista kehitystä mustasukkaisuuden tunteen kokemisessa vuosien saatossa. 

Ueberweg
BCK

Sitten voi kyllä pohtia sitä, voiko sitä mustasukkaisuuden tunnetta jotenkin hälventää järkeilemällä. Voiko?

En usko, että pystyy järkeilemällä hälventämään. Kuten Kosh sanoi, niin riittävän syvä luottamus puolisoon auttaa.

Miksei muka voisi järkeilemälläkin hälventää? Ihminen voi vallan mainiosti vaikuttaa tunteisiinsa ja siihen, kuinka niihin suhtautuu. Toki se vaatinee aktiivista vaivannäköä, jotta tällaista "henkistä" kehittymistä voisi tapahtua, eikä siihen välttämättä jokainen tule ryhtyneeksi tai koe mitään tarvettakaan. Joillekin on ihan OK, että he ovat kerta toisensa jälkeen nenä verillä siellä snägärillä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Ueberweg
Liittynyt12.9.2008
Viestejä1218
Kosh

Mitä omiin kokeiluihini tulee, niin olen kyllä havainnut tietynlaista kehitystä mustasukkaisuuden tunteen kokemisessa vuosien saatossa. 

Saman olen minä huomannut.

Kosh
Ueberweg
BCK

Sitten voi kyllä pohtia sitä, voiko sitä mustasukkaisuuden tunnetta jotenkin hälventää järkeilemällä. Voiko?

En usko, että pystyy järkeilemällä hälventämään. Kuten Kosh sanoi, niin riittävän syvä luottamus puolisoon auttaa.

Miksei muka voisi järkeilemälläkin hälventää? Ihminen voi vallan mainiosti vaikuttaa tunteisiinsa ja siihen, kuinka niihin suhtautuu. Toki se vaatinee aktiivista vaivannäköä, jotta tällaista "henkistä" kehittymistä voisi tapahtua, eikä siihen välttämättä jokainen tule ryhtyneeksi tai koe mitään tarvettakaan. Joillekin on ihan OK, että he ovat kerta toisensa jälkeen nenä verillä siellä snägärillä.

Ainakin joskus esitettiin, siitä tosin on jo vuosia, että on kolme ongelmaa, joihin tunnetut terapiamuodot ovat tehottomia: pakkotoiminnot, virtsaamiskyvyttömyys seurassa ja mustasukkaisuus. Pakkotoimintoihin taitaa jo olla jonkinlainen terapia olemassa eli ehkä on mustasukkaisuuteenkin. Minun epäuskoni perustui tähän ja tietysti omiin kokemuksiini. En tarkoittanut, etteikö mustasukkaisuus voisi ajan kuluessa vähetä tai kadota (tai lisääntyä), mutta epäilin, voiko siihen järjellä vaikuttaa. Saat itsesi hetkeksi rauhoittumaan kun ajattelet asioita järkevästi, ja seuraavassa hetkessä kun et osaa lainkaan aavistaa, pam, mustasukkaisuuden tunne valtaa mielen. 

Vatkain
Liittynyt4.3.2008
Viestejä27432

Kuten tuossa jo todettiinkin, mustasukkaisuuden tunne ei itsessään ole tyhmää. Tai mitään muutakaan sen puoleen, vaan se on sitä millaisia konnotaatioita ihminen siihen sattuu liittämään. Esim. pieni mustasukkaisuuden tunne puolison flirttaillessa toiselle kertoo, että tunteita puolisoaan kohtaan vielä on ja että arvostaa häntä, pitää häntä tärkeänä eikä halua häntä menettää. Tästä mustasukkaisuus parhaimmillaan meitä muistuttaa. Pahimillaan se herättää itsessä pelkoa. Pelkoa menetyksestä, pelkoa omasta arvottomuudesta ja pelkoa omia vahvoja tunteita kohtaan. Miettimällä, analysoimalla ja tiedostamalla järjen avulla sen asian, joka mustasukkaisuudessa pelottaa, voi sen oppia saamaan hallintaansa. Mutta se ei tosiaankaan ole mikään helppo tie ja vaatii intensiivistä työskentelyä.

Hämmentää.

Seuraa 

Nojatuolifilosofian kenttäkokeita

Mikko Puttonen on Tiede-lehden toimittaja, joka törmää mielellään uusiin näkökulmiin.

Teemat

Hae blogista