Kirjoitukset avainsanalla HSL

Huomasin tänään ensi kertaa HSL:n bussissa uuden matkakortinlukijan. Välitön huomioni kiinnittyi siihen, kuinka voimakkaasti lukulaite heilahteli bussin tärinöiden tahdissa lähes koko matkan. Tällaista myötävärähtelyä fyysikot kutsuvat resonanssiksi.

Resonanssissa yksi systeemi syöttää toiseen energiaa sen ominaistaajuudella. Aikuinen työntää keinuvaan lapseen vauhtia keinun omalla heilahtelutaajuudella. Elektroniikassa, soittimissa sekä ihmisen ääntö- ja kuuloelimissäkin ilmiötä käytetään hyödyksi, mutta laitteille ja rakennuksille myötävärähtelyt ovat todellinen uhka. Kuuluisana esimerkkinä yli 1,5 km pituinen Tacoma Narrows Bridge, jonka sortuminen tuulen voimasta löytyy videoituna Youtubesta.

Lukulaite itsessään ei tietenkään tärinöistä sorru, mutta sen sisällä on varmasti erinäisiä osia jotka kuluvat ajan saatossa. Miten nämä osat kestävät busseissa, jotka tärisevät ajossa aamuvarhaisesta yömyöhään vuoden jokaisena päivänä? 

En ole matkakorttien lukulaitteiden asiantuntija, vaan pohdin asiaa vain valveutuneena kansalaisena. Kenties näen Länsimetron alimittaisten laiturien ja muiden sekoilujen herkistämänä uhkia sielläkin missä niitä ei ole. Kenties joku asiantunteva insinööri osaa selittää, miksi lukulaitteiden resonanssi ei ole ongelma. Tai kenties laitteen tärinät olivat ainoastaan yhden bussin poikkeustapaus.

Korostan että ilman resonanssia en näkisi laitteiden värinöissä mitään ongelmaa, joutuvathan bussin monet ajolaitteetkin kestämään jatkuvaa tärinää.

Juniin ja metrolaitureille asennetut samanlaiset lukulaitteet eivät joudu tärisemään, joten niiden kestävyys antaa erinomaisen verrokin, jos halutaan tutkia bussin tärinöiden merkitystä laitteiden hajoamiseen: kaikkien laitteiden tavoin lukulaitteetkin varmasti hajoilevat ajastaan monista syistä, mutta jos ne hajoavat busseissa herkemmin, voidaan päätellä tärinöillä olleen vaikutusta.

Uhkasipa resonanssi lukulaitteiden kestoa tai ei, mielestäni kyse on joka tapauksessa suunnitteluvirheestä. Onhan laitetta ainakin hankala käyttää vauhdissa, jos se heilahtelee voimakkaasti edestakaisin (pääasiassa niitä toki käytetään bussin seisoessa pysäkillä). Vanhat lukulaitteet eivät tärise samalla tavalla bussien tahdissa, joten osaamista tärinättömien laitteiden asennuksesta busseihin ainakin pitäisi löytyä.

Aika näyttää, miten uudet laitteet kestävät. Havaintoja tärisevistä tai tärinättömistä lukulaitteista saa kirjoitella kommentteihin.

Kommentit (3)

Jesse5648

Olen asiakkaita opastaessani huomannut että esimerkiksi juuri kylmästä tulleella rouvalla kortinlukija ei toiminut vaikka kuinka painoi. Tämä johtui koska hänellä oli (kokeilin) jääkylmät sormet. Lämmiteltyämmwe sormia toimi ihan hyvin. 

Samaa olen kuullut muiltakin kollegoiltani.

Eusa
Liittynyt16.2.2011
Viestejä15605

Hyvin toimii kommenttien rajaus matkakortinlukijoihin. Sivistynyttä väkeä.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³) = 1 / 137,036

käyttäjä-3779
Liittynyt12.5.2014
Viestejä1717

Resonanssi tosiaan voi rikkoa esineitä, esimerkiksi laulajan korkea, lasin kanssa resonoiva sävel saa juomalasin värähtelemään ja lopulta särkymään.  Seuraavassa linkissä asiaa värähtelystä ja taajuuksista

http://www.aanipaa.tamk.fi/taajuu_1.htm

Joidenkin muusikkojenkin mielestä yksiviivainen A pitäisi virittää 440Hz asemesta 432Hz, joka olisi kehon kanssa paremmassa resonanssissa.  Muitakin värähtelyn suhteen tärkeitä asioita lienee, muun muassa toistaiseksi vähän tunnetut ja varsin vähän välitetyt biologiset värähtelyt. Ihmiskunnan ajatusvoimaisimpiin kuulunut Nikolai Tesla sanoi maailman arvoitusten piilevän värähtelyissä.

http://hidastaelamaa.fi/2015/01/vieraskyna-luonnollinen-varahtelytaajuus...

https://attunedvibrations.com/432hz/

Seuraa 

Rajankäyntiä

Teppo Mattsson on kosmologiaan ja suhteellisuusteoriaan erikoistunut teoreettisen fysiikan tutkija, joka harrastaa matkailua tieteenalojen välisillä rajaseuduilla. Blogi on matkakertomus näiltä retkiltä.

Teemat

Blogiarkisto

Kategoriat